Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به مسئله مشروعیت

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 78 تا 93)

چکیده:

مشروعیت،پایه قوام و مایه دوام همه نظامهای سیاسی است.مقاله حاضر در واقع‌ تمهیدی نظری برای تحلیل این مساله در نظام جمهوری اسلامی ایران است.هدف مقاله تعیین محدوده‌ مفهومی مشروعیت و بحث از،راههای دست‌یابی به آن،شرایط پیدایش بحران در آن و راتباط آن با فرآیند توسعه است.از نتایج مهم این مقاله تفاوتی است که میان مشروعیت و مشروعیت‌یابی می‌گذرد.

خلاصه ماشینی:

"سنت‌ها فی الواقع قوانین نانوشته‌ای هستند که از عرفها،هنجارها و ارزش‌های مشترک سرچشمه می‌گیرند و قهر عریان را مخفی کرده و به آن‌ لباس معقول و مقبولی می‌پوشانند مهمترین اشکال سنتی مشروعیت عبارتند از:وراثت(که‌ باعث انتقال مشروعیت حکومت کردن از مورث می‌شود و رعایا خود را مملوک حاکم بعدی هم‌ می‌دانند)،شیخوخیت(که حکومت‌های پیرسالار از این نوع مشروعیت بهره‌مندند و مبنای آن‌ حرمت ریش‌سفیدان و سیادت آنان بر اهل عشیره است)،ابوت(که حکومت‌های پدرسالار patrimonial و پدرشاهی‌ patriarchal مشروعیت خود را از آن می‌گیرند و مبنای آن به‌ ولایت پدر بر فرزند بر می‌گردد و طی آن حاکم که ابو المله است بر مردم که نقش فرزندان وی را بازی می‌کند ولایت پیدا می‌کند)،خون و نژاد(که مشروعیت حکومت کرد را از آن طایفه‌ای با نژاد و خون ویژه می‌داند مانند مشروعیت ناشی از قرشی الاصل بودن بعضی حکومتهای‌ اسلامی)،نخبه‌گرائی(که مشروعیت را به امتیازات حرفه‌ای یا سلسله مراتب اجتماعی می‌دهد، مانند انواع آیستو کراسی‌ها(که در بعضی روحانیون در بعضی اشراف زمیندار در بعضی‌ سرآمدان نظامی،حاکمیت دارند)حق الهی(که به مبنائی قدسی برای مشروعیت قائل است و حکومت را ودیعه‌ای الهی می‌داند که از طریقی خاص به شخص حاکم اعطا می‌شود و بسیاری از یزدانسالاری‌ها(حکومت‌های دینی)حقانیت خود را از این سرچشمه اخذ می‌کند)."

کلید واژه های ماشینی:

مشروعیت ، مشروع ، سیاسی ، حکومت ، دولت ، بحران مشروعیت ، اطاعت ، پایه ، میان مشروعیت و مشروعیت‌یابی ، نظام سیاسی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.