چکیده:
به دلیل رقابت سنگین بین خودروسازان و تهدیداتی که توسط رقبای خارجی برای آنها وجود دارد،آنها سعی میکنند با همکاری یا ادغام،موجب کاهش رقابت داخلی شده و در هزینههای شرکتهای خود صرفهجویی نمایند.برآورد حجم بازار خودرو در کشور متاثر از دو عامل تقاضا و عرضه میباشد.تقاضا تابعی از نیاز جدید به خودرو و میزان خروج خودروهای فرسوده است و عرضه نیز تابعی است از ظرفیت تولید و بازارهای صادراتی.عوامل کلیدی موثر بر تقاضا،درآمد سرانه و میانگین سنی جمعیت میباشند و پیشبینی تقاضا حاکی از نزدیک شدن بازار خودروی ایران به مرحله تعادل میباشد.در این مقاله به منظور ارایه راهکار برای موفقیت مدیران و اثربخشی تلاشهایی که در جهت بقا و ارتقا این صنعت صورت میگیرد،مفهوم راهبرد ادغام،همکاری و استراتژیک و واگذاری مطرح شده و با مطالعه بازار پیچیده خودرو در دنیا و چالشهای آنها برای بقا و رشد،وضعیت صنعت خودروسازی کشورمان مورد توجه قرار میگردد.سپس با مصاحبه با متخصصان و نخبگان و استفاده از روش تصمیمگیری چندمعیاره (AHP) راهبردهای این صنعت تحلیل میگردد.در این مقوله مزایای ادغام چون کاهش هزینهها،دسترسی به دانش، فنآوری،تامینکنندگان و بازارهای مشترک و نیز توان مالی بالاتر در برابر معایبی چون انحصار و دولتی شدن بیشتر بررسی میشود و در این بین اثر کاهش تعرفه واردات و حذف سوبسید بنزین و استانداردهای زیستی نیز در نظر گرفته میشود.راهبرد پیشنهادی همکاری در تولید با خودروسازان خارجی است.
Because of heavy competition between auto manufacturer and the threats of foreign companies, they try to reduce the internal competition and costs by cooperation and merge. Estimation about the auto market is affected by supply and demand. The demand depends on two factors: need for new cars and old cars exit. And the supply depends on production capacity and export. Key factors that affected on supply are
income per capita and population age average. Auto market of Iran is closing to the equilibrium point and after it depends on GDP. In this paper find a solution for being successful and effective manager in survival in this industry, the concept of merge, strategic cooperation, buyout and acquisition is explained and with studying the complex market of auto in the world, we attention to their challenges for development and survival in Iran. Then with interview with experts and using multi criterion decision making method (AHP) we analyze the strategies of this industry. In this subject the advantages of merger such as cost reduction, accessing to knowledge, technology, suppliers, shared markets and financial resources in contrast of disadvantages such as import tariff and oil subsid and environmental standards are considered. The best strategy is cooperating with auto manufacturers.
خلاصه ماشینی:
ارایه یک مدل تصمیمگیری براساس الگوی سلسه مراتبی برای انتخاب راهبرد ادغام،واگذاری،همکاری مشترک در صنعت خودروسازی عزت اللّه اصغریزاده1،محمد حقیقی2،مجید بلالی3* (تاریخ دریافت:1388/5/19،تاریخ تصویب:1388/11/18) چکیده به دلیل رقابت سنگین بین خودروسازان و تهدیداتی که توسط رقبای خارجی برای آنها وجود دارد،آنها سعی میکنند با همکاری یا ادغام،موجب کاهش رقابت داخلی شده و در هزینههای شرکتهای خود صرفهجویی نمایند.
بخش تقاضای خودرو در کشور برای تعیین یکی از متغیرهای اصلی در این صنعت یعنی"تعداد مورد انتظار خودرو بازار هر 1000 نفر"یا نرخ مالکیت خودرو انواع متغیرهایی که ممکن است بر روی این متغیر اثر داشته باشد شناسایی شده و مورد بررسی قرار گرفتهاند که در ذیل به آن اشاره میشود: تعداد خودروهای سواری و تجاری به ازای 1000 نفر،جمعیت کشور،شاخص فشردگی جمعیت،میانگین سنی،افراد بین 20 تا 50 سال،تولید و رشد تولید ناخالص داخلی،درآمد سرانه و قدرت خرید،نرخ مطلوب مالکیت خودرو،کل مسافت جادهای و ساطرح زیر پوشش جادهها،شاخص ترافیک جاده،تعداد کل تصادفات و تلفات جادهای، مساحت کشور،نسبت جاده به مساحت کشور،میزان جمعیت زیر خط فقر،شاخص جینی.
به همین ترتیب از بین 8 تهدید عمده انتخاب شده نیز 5 تهدید )7 T,5 T,3 T,2 T,1 T( که بیشترین وزن را داشتند،انتخاب گردید که شاخص ناسازگاری این تحلیل 0/0912 بود.
عاملهای موثر محیطی در رشد آینده بازار خودرو (به تصویر صفحه مراجعه شود) در گام بعدی،براساس هرکدام از دسته عوامل فرصتها و تهدیدات محیطی و نقاط قوت و ضعف سازمانی که براساس وزنشان انتخاب گردیده بود،19 راهبرد مختلفی که پیش روی تصمیمگیران صنعت خودرو طبق نظر این افراد میباشد را رتبهبندی مینماییم.