چکیده:
هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین سبک رهبری معنوی با رفتار واقعی رهبران دارای این سبک در سطح سازمان است. نمونهای 06 نفری از مدیران و یک نمونه 041 نفری از کارمندان شرکتهای ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو در ایران انتخاب شده و با استفاده از مقیاس ارزیابی معنویت ) )و ارزیابی رهبری معنوی ) )،رفتار رهبران معنوی در طی دوره آذرماه 6831 تا اسفندماه همان سال مورد بررسی قرار گرفته است.معنویت گرایی رهبران با استفاده از دو بعد روشنگری و ارتباطی مورد بررسی قرار گرفته است:بعد روشنگری1که برای معنوی بودن هر فردی ضروری است و به عنوان ارتباط با ماوراء در قالب دعا و توسل در نظر گرفته شده و بعد ارتباطی2که منحصر به معنویت نیست و از فلسفه اخلاقی ناشی میشود و به عنوان فضایلی از قبیل تواضع، امانتداری و خدمت به دیگران تعریف میشود.تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که بین میزان معنویت رهبری و خودارزیابی مدیران از رفتار خادمانه رهبری ارتباط ضعیفی برقرار است.بررسی ارتباط بین خودادراکی مدیران از رفتار خادمانه رهبری و ارزیابی کارکنان از رفتار خادمانه رهبری نیز نشان میدهد که نمره میانگین خودادراکی مدیران از نمره میانگین ارزیابی کارکنان بالاتر است که از جمله دلایل آن میتوان به تفاوت در تحصیلات،آموزش،سابقه خدمت،آشنایی با اصول خادمیت رهبری و تفاوت در مسئولیتهای کاری این دو گروه اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
"معنویت گرایی رهبران با استفاده از دو بعد روشنگری و ارتباطی مورد بررسی قرار گرفته است:بعد روشنگری1که برای معنوی بودن هر فردی ضروری است و به عنوان ارتباط با ماوراء در قالب دعا و توسل در نظر گرفته شده و بعد ارتباطی2که منحصر به معنویت نیست و از فلسفه اخلاقی ناشی میشود و به عنوان فضایلی از قبیل تواضع، (*)دانشیار دانشگاه تربیت مدرس (**)دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرس bashokouh@modares.
وی نیز مانند سایر نویسندگان در این حوزه معتقد است که رهبران باید بهطور مستقیم وظیفه ایجاد همگونی و جمعگرایی را انجام دهند و نیازهای معنوی هرکدام از افراد را مورد توجه قرار دهند و معنویت جزو تجارب کاری روزانه آنها قرار گیرد.
روش پژوهش با توجه به هدف تحقیق مبنی بر تجزیه و تحلیل ارتباط بین میزان معنویت رهبران با رفتار خدمتگزاری آنها از نظر خود رهبران و کارکنان،از روش تجزیه و تحلیل آماری برای تعیین ارتباط بین این متغیرها استفاده شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل آماری فرض 1 و 0 (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصمیمگیری در سطح اطمینان 99%به دلیل بزرگتر بودن سطح معناداری از میزان خطا فرض H0 پذیرفته میشود یعنی بین بعد روشنگری معنویت رهبری و خودادراکی آنها از رفتار رهبری همبستگی معناداری وجود ندارد.
نتایج تجزیه و تحلیل آماری فرض دوم (به تصویر صفحه مراجعه شود) تصمیمگیری در سطح اطمینان 99%با توجه به بزرگتر بودن سطح معناداری از میزان خطا فرض H0 پذیرفته میشود که دلالت بر عدم وجود همبستگی معنادار بین بعد ارتباطی معنویت از قبیل نوع دوستی،صداقت و انصاف و خدمت به دیگران با خودادراکی مدیران از رفتار خادمانه رهبری دارد."