چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی تاثیر اثر عوامل فرهنگی(براساس مدل (DOCS بر روی رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی(اداره کل درمان غیر مستقیم استان تهران)میپردازد.برای اجرای آزمون از پرسشنامه دنیسون2استفاده شده که وی فرهنگ سازمانی را براساس چهار بعد درگیر شدن در کار3، سازگاری4،انطباقپذیری5و مأموریت6یا رسالت مورد ارزیابی قرار میدهد.برای ارزیابی هریک از ابعاد چهارگانه سه شاخص تعریف شده است که هر شاخص با پنج سوال سنجیده میشود و از پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی7و کروم1و نیز پرسشنامه ارزشیابی عملکرد کارکنان تامین اجتماعی استفاده شده است پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی،(میانگین، فراوانی،انحراف معیار،...)کای مرجع و آزمون دقیق فیشر تجزیه و تحلیل صورت پذیرفته است.نهایت پس از جمعآوری و تحلیل اطلاعات به دست آمده تصویر فرهنگ سازمان تأمین اجتماعی در اداره کل درمان غیر مستقیم استان تهران ترسیم شده است که گویای وضعیت فرهنگ این سازمان است.براساس تقسیمبندی فرهنگ سازمانی دنیسون فرهنگ حاکم در این سازمان،فرهنگ سازمانی مبتنی بر تداوم میباشد.این سازمان بهترین وضعیت را در متغیرهای انطباقپذیری و رسالت به دست آورده و شاخصهای جهتگیری استراتژیک و یادگیری سازمانی بالاتر از حد متوسط قرار گرفتهاند و ده شاخص دیگر در حد کمتر از متوسط قرار دارند.با این وجود اگرچه عوامل فرهنگ سازمانی با رضیت شغلی و عملکرد کارکنان رابطه دارند ولی این رابطه و تاثیر در بین جامعه آماری محقق معنیدار به دست نیامد. یعنی تاثیر عوامل فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی آنقدر پایین است که نمیتواند تاثیر به سزایی بر آنها داشته باشد و لذا کلیه فرضیههای تحقیق رد شده است.یعنی بین هریک از مولفههای فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی و عملکرد کارکنان سازمان تامین اجتماعی رابطه معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"برای ارزیابی هریک از ابعاد چهارگانه سه شاخص تعریف شده است که هر شاخص با پنج سوال سنجیده میشود و از پرسشنامه رضایت شغلی ویسوکی7و (1)- Denison Organizational Culture Survey (*)استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (**)دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد heliya-7115@yahoo.
در عصر حاضر که کشورمان دوران سازندگی را پشت سر میگذارد و تمامی توجه افراد جامعه معطوف به توسعه و بهبود و ارتقاء سطح اطلاعات،دانش و فناوری است،با نگاهی به کشورهای توسعه یافته مشاهده میگردد که این کشورها توجه بیشتری به فرهنگ سازمانی خود داشتهاند و لذا و با فرض این که یکی از عوامل عمده نارضایتی شغلی و عدم وجود عملکرد مناسب در سازمان تأمین اجتماعی،میتواند فرهنگ سازمانی میتواند باشد، در تحقیق تحاضر به در پی این موضوعن برای حرکت در مسیر توسعه پرداخته شده است.
ازاینرو هدف این پژوهش بررسی اثر عوامل فرهنگی بر رضایت شغلی و عملکرد کارکنان اداره کل درمان غیر مستقیم استان تهران سازمان تأمین اجتماعی است که برای این منظور یکی از جدیدترین و کاراترین مدلهای شناخت فرهنگ سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.
براساس این الگو فرضیههای پژوهش به شکل زیر مطرح خواهد شد: فرضیه اصلی:بین عوامل فرهنگی با عملکرد و رضایت شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی اداره کل درمان غیر مستقیم استان تهران رابطه معنیداری وجود دارد.
تصویر فرهنگ سازمانی کل سازمان(دنیسون 0002)نتیجهگیری و پیشنهادها نتایج حاصل از پژوهش بیانگر این است که سازمانن تأمین اجتماعی(اداره کل درمان غیر مستقیم)استان تهران در هر 4 مولفه انطباقپذیری،درگیر شدن در کار، سازگاری و رسالت در حد متوسط و کمتر از آن قرار دارد و فرهنگ سازمانی حاکم در سازمان رابطهای ضعیف با عملکرد و رضایت شغلی کارکنان سازمان دارد."