چکیده:
در این مقاله،با بررسی ادبیات نظری،43 نوع مختلف مدل اندازهگیری و مدیریت سرمایه فکری شناسایی و کانونهای تمرکز آنها استخراج گردیده است،با تعیین این موارد جدولی تشکیل و مدلهای مختلف براساس تاکید آنها بر عوامل مختلف با یکدیگر مقایسه شدهاند.سپس دو مدل به عنوان مدل مبنا برای توسعه مدل جدید انتخاب و نهایتا مدلی جامع ارائه شده است که تمامی کانونهای توجه مختلف را پوشش میدهد.مدل جامع ارائه شده در یک شرکت انتفاعی مورد آزمون و اجرا قرار گرفت.در شرکت مذکور بعد از تعریف و توسعه معیارهای اندازهگیری سرمایه فکری با کمک مدل جامع و اندازهگیری وضعیت فعلی سرمایههای فکری،با دریافت نظر مدیران و ذینفعان کلیدی وضعیت مطلوب برای پنج سال آینده تعیین و اندازهگیری شد.اجرای این مدل با مشخص کردن شکافهای اساسی بین وضعیت موجود و مطلوب،راهنماییهای مفیدی جهت تصمیمگیریهای آتی در اختیار مدیران قرار داد.اگرچه هر سازمانی با توجه به نیازها و شرایط خود نیاز به مدل مناسب خود دارد،لیکن نتایج این پژوهش میتواند راهنمای موثری در مقایسه و انتخاب مدل مناسب برای مدیریت سرمایه فکری باشد. همچنین مدل جامع پیشنهادی میتواند به سازمانهای مختلف بویژه سازمانهایی نظیر بیمارستانها یا سازمانهای نظامی که سهام یا فعالیت در بازار بورس ندارند،کمک شایانی نماید.
خلاصه ماشینی:
"15,Spring 2008 توسعه مدل جامع اندازهگیری سرمایه فکری مطالعه موردی
راهنمای موثری در مقایسه و انتخاب مدل مناسب برای مدیریت سرمایه فکری باشد.
سرمایه فکری تعبیر میشود و شامل داراییهای ناملموس است که برخلاف
سرمایه فکری توسط عده زیادی مورد توجه قرار گرفته و تعریف شده،ولی
تعریف مار و شیوما(1002)است:"سرمایه فکری مجموعه داراییهای دانشی است
تاکنون مدلهای زیادی برای اندازهگیری سرمایه فکری ارایه شده است.
کیوی توبین:در این روش کیو (q) برابر است با نسبت ارزش بازار یک شرکت به
نسبت بزرگتر باشد سرمایه فکری شرکت نیز بزرگتر است(جعفری و همکاران،
روش مالی اندازهگیری دارائیهای ناملموس:سرمایه فکری برابر است با تفاوت
اظهارنامه سرمایه فکری شامل این موارد است:1.
مدل جامع برای اندازهگیری سرمایه فکری"است،ملموستر انجام خواهد پذیرفت.
موردنظر برای اندازهگیری و مدیریت سرمایه فکری سازمان دارند.
جدول 3:مقایسه مدلهای مختلف اندازهگیری سرمایه فکری براساس کانونهای توجه
با مرور کلیه مدلهای موجود،از اجماع تمامی شاخصها فهرستی از شاخصهای سطح یک برای اندازهگیری سرمایه فکری تهیه شده است که میتوان آن را در
سطح یک مدل جامع ترکیبی برای هر دسته سرمایه فکری مشاهده نمود(شکل 4).
ترکیبی این است که چارچوب کلی سرمایههای فکری را در اختیار قرار میدهد و
این مدل با توجه به انعطاف و جامع بودن میتواند مورد استفاده سازمانهای مختلف قرار گیرد و هر سازمان با توجه به شرایط و ویژگیهای خود شاخصهای اندازه-
مزایای این مدل مبنا قرار دادن ذینفعان کلیدی،در نظر گرفتن همه ابعاد و شاخصها
نظر گرفتن شاخصهای سطح یک مدل جامع ترکیبی،کار از ذینفعان شرکت و
وضعیت مطلوب شرکت برای پنج سال آینده تعریف گشت و با شاخصهای تعریف"