چکیده:
جریان سریع جهانی شدن یکی از ویژگیهای مهم و برجستهء پایان هزارهء دوم و آغاز هزاره سوم خصوصا از زمان گسترش سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات است.درعینحال،به دلیل تغییر و حرکت از اقتصاد صنعتی به اقتصاد دانش محور،دانش و توانمندیهای حرفهای و تخصصی و انتقال آن اهمیت زیادی یافته است.افزایش درک همکاریهای بینالمللی،اشتراک جهانی دانش،مهارتها و سرمایههای فکری،افزایش کارآیی با حمایت متقابل جهت برآوردن نیازها از جمله مهمترین ویژگیهای فرایند جهانی شدن دانش محسوب میشود. تفاوتهای فرهنگی در سطوح ملی،سازمانی و فردی،که به طور اجتنابناپذیری موجب کم رنگتر شدن یا حذف فرهنگهای بومی میشود،گوناگونی ارزشهای این حرکت است.علاوه بر آن،اهمیت وجود زیرساختار اطلاعاتی و ارتباطی مناسب،استانداردسازی و مدیریت یک نظام هماهنگ از جمله مهمترین چالشهایی است که این حرکت با آن روبرو است.
خلاصه ماشینی:
"شکل دیگری از جهانی شدن که آن را جهانی شدن فکری4(کریشنان5،6002)نیز نامیدهاند،گسترش روند جاری در توسعهء منابع جدید داده،اطلاعات،و دانش در بافتهای ملی و جغرافیایی مختلف جهان است به طوری که بتوان آنها را با سهولت نسبی و با مکانسیمهای سازمانی موجود شرکتهای جهانی چند ملیتی یکپارچه نمود.
از مزیتهای خاص جهانی شدن دانش میتوان به موارد زیر اشاره کرد: -اشتراک جهانی دانش،مهارتها و سرمایههای فکری که برای توسعه در سطوح مختلف ضروری است؛ -به وجود آمدن ارزشها و افزایش کارآیی از طریق همکاریهای جهانی و حمایت متقابل جهت برآوردن نیازها و پیشرفتهای محلی،کشورها،جوامع و افراد؛ -افزایش درک بینالمللی،همکاریها،سازگاری و پذیرفتن تفاوتهای فرهنگی در میان کشورها و مذاهب؛ -ایجاد تسهیلات برای ارتباط و تعامل از راههای مختلف و تشویق همکاریهای میان فرهنگی در سطوح مختلف بین کشورها.
نگر درخت1:در این الگو،فرض میشود که فرایند پرورش دانش محلی باید ریشه در ارزشهای محلی و سنتها داشته باشد اما منابع بیرونی مرتبط و مفید را از نظام دانش جهانی برای رشد کل دانش بومی به درون خود راه دهد.
این الگو یکی از رویکردهای مهم به موضوع پرورش و توسعهء دانش و منابع جهانی باشد اما باید برای محدود کردن یا تحت پوشش قرار دادن توسعهء محلی و تعاملات مرتبط با جهان خارج در یک چارچوب ثابت تلاش شود.
در این الگو،فرض میشود که درک و جذب انواع معینی از دانش مرتبط جهانی برای رشد افراد و توسعهء محلی و استفاده از آن به عنوان منبع تغذیه جهت توسعهء افراد و اجتماع محلی است پیآمد به کارگیری چنین الگویی،شکلگیری افراد یا اجتماعاتی است که به انواع معینی از دانش جهانی مجهز بوده و وابسته به دانش و خرد جهانی فکر و عمل میکند."