خلاصه ماشینی:
"گفته میشود که قانونگذاران در برخورد با بحرانهای مالی بهطور انفعالی و پس از رویداد عمل میکنند (Clarke and colleagues,2003) و زمانی استقلال حسابرس و کیفیت گزارشهای مالی و گزارشهای حسابرسی مورد توجه قرار میگیرد که رسواییهای مالی اتفاق افتاده باشد .
برای مثال اگر طبق قانون گفته شود عرضه خدمات غیر حسابرسی 05 درصد خدمات حسابرسی باشد،این سؤال مطرح میشود که اگر برای شرکتی این نسبت به 94/9 درصد رسید،صرفنظر از موضوعهای کیفی آیا واقعا تهدیدی برای استقلال حسابرس نیست؟تهدیدی که به نظر میرسد از بقیه مهمتر باشد و در قانون از آن صحبتی نشده است،وجود مدیران مشترک در هیئت مدیره شرکتهاست.
(Arrunada,2004) طرفداران خدمات غیر حسابرسی استدلال میکنند که ارائه اینگونه خدمات اساسا به استقلال حسابرس آسیب نمیرساند و در واقع میتواند قضاوت حرفهای را از طریق افزایش آشنایی و شناخت از واحد مورد رسیدگی به ویژه در رابطه با حوزههایی مثل داراییهای نامشهود و از طریق استفاده کار از متخصصان،ارتقا دهد .
4-اگر تغییر ادواری حسابرس همراه با ممنوعیت خدمات غیر حسابرسی باید مورد زیر را در نظر بگیرید: شرکت آلفا مؤسسه(الف)را برای انجام حسابرسی به مبلغ یک میلیون ریال استخدام میکند.
در دنیایی که فقط چهار مؤسسه حسابرسی وجود دارد که معیارهای لازم برای انجام حسابرسی را دارند،کدام مؤسسه(ب،پ،ث)از کار مشاورهاش برای انجام کار حسابرسی،با اولین تغییر(چرخش)چشم میپوشد؟ 5-زمانی را تصور کنید که مؤسسه حسابرسی به خاطر حسابرسی شرکت صاحبکار،مجبور به تأسیس دفتری در شهری دیگر شود، آیا حسابرس با علم به تغییر ادواری بعد از چند سال اقدام به این کار خواهد کرد؟ خلاصه و نتیجهگیری استقلال حسابرس،سنگ بنای خدمات شهادت دهی است."