خلاصه ماشینی:
"ملک شاه حسین مؤلف احیاء الملوک که فصول اول و دوم آن شباهت زیادی با تاریخ سیستان دارد،در مورد افرادی که راجع به سیستان تالیفاتی داشتهاند مینویسد که وقایع سلاطین و ملوک سیستان را شخصی به نام ابو عبد الله به عربی نشوته و ابء محمد نامی در دوره قطب الدین شاه علی5(822-805 ه.
11 در مورد نویسنده تاریخ سیستان باید گفت که این کتاب به هیچ وجه اثر ابو عبد الله و یا ترجمه فارسی آن نمیباشد زیرا مؤلف تاریخ سیستان پس از آنکه قصیده رودکی را در مدح امیر با جعفر صفاری میآورد چنین میگوید«و شعراء تازی اندرو12 شعر بسیار گفتهاند،اما شرط ما اندرین کتاب پارسی است مگر جائی که اندرمانیم و پارسی یافته نشود13»این سخن که دلیلی بر فارسی بودن کتاب است به خوبی روشن میکند که تاریخ سیستان اثر ابو عبد الله نیست زیرا او کتابش را به عربی نوشته و ترجمه کتاب ابو عبد الله نیز نمیتواند باشد زیرا قصد و هدف مؤلف فارسی نویسی بوده است.
از مهمترین منابعی ک سایر منابع از آنها نامی نبرده و دارای ارزش زیادی هستند میتوان از کتاب بندهشن14و همچنین کتاب مغازی حمزه نام برد که مؤلف اطلاعات خود را در مورد زندگی حمزه خارجی و فعالیت خوارج از آن اخذ کرده است.
اطلاعات ارائه شده توسط تاریخ سیستان در مورد خوارج محل و خصوصا زندگی حمزه خارجی در نوع خود نادرند،زیرا چنانکه اشاره شد مؤلف به کتاب مغازی حمزه دسترسی داشته است.
اطلاعات ارائه شده توسط تاریخ سیستان در مورد خوارج محل و خصوص زندگی حمزه خارجی در نوع خود نادرند،زیرا مؤلف به کتاب مغازی حمزه دسترسی داشته است."