Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه مطبوعات دینی در پایگاه های اسلامی

نویسنده:

(4 صفحه - از 36 تا 39)

نوشته حاضر کوشیده است در نگاهی گذرا، به بررسی وضعیت مطبوعات دینی در کشور و ضرورت‌ها و چالش‌های آن بپردازد و آنگاه ضرورت حضور مطبوعات دینی در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی علوم اسلامی و چگونگی عرضه نشریات در پایگاه‌های اسلامی را یادآور شود

خلاصه ماشینی:

"گزارشی که در خصوص روند تولید علم در ایران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر گردیده است،(3) حاکی از آن است که درصد اعتبارات دولتی به منظور تحقیقات مربوط به فرهنگ و آموزش، در آخرین رده‌های پژوهشی در کشور قرار دارد. ویژگی‌های این رسانه سبب شده است تا عده‌ای فعالیت جدی خود را در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی علوم اسلامی در زمینه مطبوعات تخصصی آغاز نمایند و هم‌اکنون شاهد تحول و رشد روزافزون خدمات‌دهی این گونه پایگاه‌ها در زمینه مطبوعات هستیم؛ ویژگی‌هایی از قبیل: دارا بودن حجم انبوهی از مقالات تخصصی و نیمه تخصصی در کلیه زمینه‌های فرهنگی اجتماعی و دینی؛ نظریه‌پردازی و ارائه تحلیل‌های مناسب نسبت به جدیدترین مسائل عقیدتی و شبهات گوناگون؛ پرداختن به مسائل روز جامعه و به طور کلی مسائل جهانی در قالب مقاله، گزارش، مصاحبه و میزگرد؛ امکان اظهارنظر جمعی و نظریه‌پردازی گروهی توسط صاحبان فکر و اندیشه؛ و تضارب آراء، نقد و نظر ایده‌ها و ده‌ها ویژگی دیگر که دقیقا متناسب با ارائه اطلاعات و تولید محتوا در پایگاه‌های اسلامی است. در پایان، توجه تمامی مسئولان فرهنگی به‌خصوص دو نهاد حوزه و دانشگاه را به این نکته جلب می‌نماییم که اگر وجود این رسانه در ارتقاء سطح علمی و پژوهشی کشور تأثیرگذار است و می‌تواند کاستی‌های تولید محتوا در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی را تا حد زیادی مرتفع سازد، پس سزاوار است که به جای توجه به کمیت این نوع رسانه‌ها و افزودن عناوین آنها، نخست به تخصصی نمودن این رسانه‌ها در حوزه‌های مختلف دینی و فرهنگی همت گماریم و آمار انتشار مقالات علمی-تخصصی در مطبوعات تخصصی را بالا ببریم."

صفحه: از 36 تا 39
36 ره آورد نور , بهار 1384 - شماره 10

37 ره آورد نور , بهار 1384 - شماره 10

حجة الاسلام سراج انصارى است كه با درك موقعيت و شرايط زمان، دريافت براى‌ احياء‌ دين‌ بايد از ابـزارهاى جـديد بـهره گرفت. انتشار مجله «آيين اسلام» و «دنياى اسلام» در سال‏هاى‌ بين‌ 1323 تا 1325 ه . ش نتيجه تـلاش بـى وقفه ايشان است.(1)

آنچه در اينجا لازم‌ است‌ به‌ آن اشاره شود اين است كه با مطالعه تاريخ مطبوعات دينـى در ايران بـه‌ اينـ‌ نتيجه مى‏رسيم كه ماهيت نشريات دينى، مبارزه با الحاد و به نوعى پاسخگويى بـه‌ شـبهات‌ زمـانه‌ بوده است. به همين جهت، همواره تحت فشار قدرت‏هاى حاكم به حيات خود ادامـه مـى‏داده‌ اسـت‌؛ چنان كه تا قبل از پيروزى انقلاب اسلامى ايران رشد و توسعه مطبوعات‌ دينى‌ به‌ كندى صورت گرفته و در بـرهه‏اى از تـاريخ با چالش جدى مواجه گرديده است.

اما پس‌ از‌ پيروزى‌ انقلاب و ايجاد فضاى باز تـحقيق و پژوهـش بـه‏خصوص در عرصه دين، شاهد شكوفايى‌ و بالندگى‌ مطبوعات دينى هستيم؛ به طورى كه امروزه انتشار مطبوعات اسلامى بـعد از نـشريات سياسى و اجتماعى در‌ رتبه‌ دوم قرار دارد.

مطبوعات اسلامى از نگاه آمار

در كشور ايران از‌ مجموع‌ 2000 نشريه داراى مجوز وزارت فـرهنگ و ارشـاد‌ اسـلامى‌، بالغ‌ بر 200 عنوان مربوط به مطبوعات اسلامى‌ است‌ و اگر آمار عناوين نشريات اسلامى دانشگاه‏هاى سـراسر كشـور را كه قريب 700 عنوان‌ نشريه‌ تخصصى و نيمه تخصصى در حوزه‌ دين‌ به شمار‌ مى‏رود‌ را‌ بـه اين مـجموعه اضـافه نماييم، تعداد‌ عناوين‌ مطبوعات دينى (اسلامى) به حدود 900 عنوان مى‏رسد.

به طور متوسط از‌ هر‌ هـفت نـشريه‏اى كه در ايران مـنتشر‌ مى‏شود، يك عنوان به‌ صورت‌ تخصصى يا نيمه تخصصى، نشريه‌ اسلامى‌ است. بر اسـاس اين آمـار،

مطبوعات دينى و ضرورت‏ها

امروزه گرايش به دين و معنويت‌ حتى‌ در پيشرفته‏ترين جوامع صنعتى نه‌ تنها‌ كاهش‌ نيافته، بـلكه روزبـه‏روز‌ افزايش‌ مى‏يابد. به طور قطع‌، مطبوعات‌ دينى با جذب مخاطبان فراوان و تـشنه حـقيقت و معنويت، مى‏توانند به بحران فكرى و فرهنگى جـهان‌ پاسـخ‌ دهـند.

38 ره آورد نور , بهار 1384 - شماره 10

39 ره آورد نور , بهار 1384 - شماره 10