Skip to main content
فهرست مقالات

...شکری است با شکایت

نویسنده:

(6 صفحه - از 66 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : سینما، فیلم، متن، نشانه‌شناسی، روایت، پیرفت، هرمنوتیک، کتاب، نشانه‌شناسیک، شناسیک

خلاصه ماشینی:

"(و البته این بحث در صورتی است که ما معتقد نباشیم غیر نشانه وجود خارجی ندارد)،آن‌گونه‌ که فوکو به خوبی روشن می‌کند نشانه‌شناسی و هرمنوتیک همچون دو علمی که موضوع واحدی‌ دارند به نحو تنگاتنگی با هم تقابل دارند،فوکو تصریح می‌کند که بازشناسی نشانه‌ها همچون‌ مؤلفه‌های سخنگو کار هرمنوتیک و بازشناسی‌ سؤال اینجاست که اگر بنابرفرض، داستان زندگی فردی واقعی‌ به اسم مایکل کارلئونه به صورت مستند ساخته می‌شد آیا معانی درک شده‌ با معانی درک شده‌ای که فیلم داستانی‌ و کاملا تخیلی از همین ماجرا به دست می‌دهد یکسان است؟ ساختاری نشانه‌ها و قواعد حاکم بر آن وظیفهء نشانه‌شناسی است؛از سوی دیگر بارت به منزلهء یکی از تأثیرگذارترین افراد در علم نشانه‌شناسی‌ به وضوح کار خود را به تحلیل ساختاری نشانه‌ها محدود می‌کند و در حیطهء معنابخشی به نشانه‌ها سکوت می‌کند. اگر این‌گونه به متن سینماتوگرافیک بنگریم‌ آنگاه روایت یا به عبارت بهتر پیرفت در محور قرار خواهد گرفت و نشانه‌ها همچون روشن‌کنندهء روایت و در مرحلهء اول یا در سینمای بدوی پیرفت‌ مورد توجه قرار خواهند گرفت اکنون برای آنکه‌ بتوانیم از ساختار کلی نظام‌های نشانه شناسیک بر شاید بتوان این‌گونه گفت که دالی که وولن را به چنین مدلولی هدایت کرده، ناشی از نظامی است که‌ نه تنها در هیچ‌کدام از نظامهای ششگانه نشانه شناسیک احمدی‌ جای نمی‌گیرد که حتی میان‌ تمام ژانرهای روایی موجود نیز مشترک است این زمینه مطمئن شویم نخست باید جزئیات و خواص خود این زمینه را مشخص سازیم و این‌ موضوعی است که اکنون بررسی خواهیم کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.