چکیده:
اگرچه رشتهی اقتصاد از مجموعهی رشتههای تحصیلی دورهی متوسطه سالهاست که حذف شده است و این خود در عصری که مفاهیم و پدیدهها و رویکردهای اقتصادی به موضوعات و مسئلههای انسانی فراوانی یافته و در شبکههای مفهومی انسانها در پیوند حد اکثری با سایر مفاهیم خرد و کلان میباشد،جای بسی تأمل دارد!اما به هر روی نیاز به تربیت اقتصادی و آموزشها و آموزههای اقتصادی و گشودن حوزهی یادگیری این مقولهی تأثیرگذار در زندگی آتی فراگیران اهمیت کم نظیری نسبت به گذشته پیدا کرده است.در جای جای برنامهی درسی و سرفصلهای آن به این مهم نیاز داریم.پژوهش حاضر از زاویهی نیاز فراگیران به این مسئله پرداخته است،که ارائه میشود.مجله رشد آموزش علوم اجتماعی،رشتهی حذف شده،رشتهی اقتصاد اجتماعی بود که با توجه تجربهی عینی اینجانب که سالها مدرس کلاسهای آن بودهام توفیق چندانی نداشته است.این رشته در بسیاری از موارد فقط لفظ اقتصاد را یدک میکشید.
خلاصه ماشینی:
"آیا دانش محدود ارائه شده در دورهی متوسطه برای زندگی در دهکدهی جهانی کافی و متناسب است؟ اشاره اگرچه رشتهی اقتصاد از مجموعهی رشتههای تحصیلی دورهی متوسطه سالهاست که حذف شده است و این خود در عصری که مفاهیم و پدیدهها و رویکردهای اقتصادی به موضوعات و مسئلههای انسانی فراوانی یافته و در شبکههای مفهومی انسانها در پیوند حد اکثری با سایر مفاهیم خرد و کلان میباشد،جای بسی تأمل دارد!اما به هر روی نیاز به تربیت اقتصادی و آموزشها و آموزههای اقتصادی و گشودن حوزهی یادگیری این مقولهی تأثیرگذار در زندگی آتی فراگیران اهمیت کم نظیری نسبت به گذشته پیدا کرده است.
دانش آموزان دورهها،شاخهها و پایههای دیگر نظام آموزش و پرورش،از کدامین نهاد و منبع معتبر و رسمی اجتماعی میتوانند دانش اقتصاد را فرا بگیرنذد؟ماهواره،اینترنت و یا رسانههای داخلی و خارجی،کدام یک متولی این آموزش و منبع یادگیری میتواند باشد؟ علاوه بر اینها،در تدریس و آموزش دو ساعت در هفتهی برنامهی تحصیلی دانشآموزان پایهی دوم شاخهی علوم انسانی، برای دبیرانی که به دلیل فقدان ساعات مکفی هفتگی در تدریس، اغلب آنها غیر مرتبطاند،مشکلاتی وجود دارد.
5. تعریف مفهومی پایهی تحصیلی(متغیر و مستقل):طبق مصوبات و آیین نامهی آموزش و پرورش،پایههای تحصیلی شاخهی نظری(دورهی متوسطه)شامل سال اول عمومی،سال دوم،سوم و پیش دانشگاهی که در سه رشتهی ریاضی،تجربی و علوم انسانی هستند.
آیا رشتهی تحصیلی،بر دانش اقتصادی دارای تأثیر معنیدار است؟ تحلیل واریانس یکطرفه صورت گرفت و جدول 2 در سطح 59 درصد،تفاوت معنیداری را بین دانش اقتصاد دانشآموزان رشتهی علوم انسانی و سایر رشتهها نشان داد."