چکیده:
کتاب مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه تا حد زیادی بر پرورش مهارتهای سؤال کردن،تحلیل و ارزیابی،ارزیابی شواهد و اظهارات، جمعی بودن و منطقی بودن تأکید دارد.اما در حد متوسطی بر پرورش مهارتهای استدلال کردن،تفسیر کردن،قضاوت صحیح دربارهی مسائل و صراحت داشتن تأکید میکند.بنابر این در مجموع میتوان گفت در محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه،پرورش مهارتهای تفکر انتقادی از جایگاه مناسبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش حاضر دارای 9 سؤال فرعی بود که بهطور خلاصه به این شرح است:تا چه حد محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه بر مهارتهای سؤال کردن،تحلیل و ارزیابی،استدلال،ارزیابی شواهد و اظهارات، تفسیر کردن،جمعی بودن،قضاوت صحیح دربارهی مسائل،منطقی بودن و صراحت داشتن تأکید دارد؟ روش تحقیق از نوع مختلط(کمی-کیفی)بوده و تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل مهارت تفسیر دادهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) مهارت تفسیر دادهها با توجه به اطلاعات مندرج در جدول و نمودار5،از 92 درس کتاب مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه، 5 درس تأکید زیاد،31 درس تأکید متوسط و 11 درس تأید کمی بر مهارت تفسیر کردن داشته است.
نتایج تجزیه و تحلیل مهارت جمعی بودن (به تصویر صفحه مراجعه شود) مهارت جمعی بودن با توجه به اطلاعات مندرج در جدول و نمودار 6،از 92 درس کتاب مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه، 32 درس تأکید زیاد،5 درس تأکید متوسط و 1 درس تأکید کمی بر مهارت جمعی بودن داشته است.
نتایج تجزیه و تحلیل مهارت قضاوت صحیح دربارهی مسائل (به تصویر صفحه مراجعه شود) مهارت قضاوت صحیح دربارهی مسائل با توجه به اطلاعات مندرج در جدول و نمودار 7،از 92 درس کتاب مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه، 9 درس تأکید زیاد،71 درصد تأکید متوسط و 3 درس تأکید کمی بر مهارت قضاوت صحیح دربارهی مسائل داشته است.
نتایج تجزیه و تحلیل مهارت منطقی بودن (به تصویر صفحه مراجعه شود) مهارت منطقی بودن با توجه به اطلاعات مندرج در جدول و نمودار 8،از 92 درس کتاب مطالعات اجتماعی دورهی متوسطه تعداد 71 درس تأکید زیاد،01 درس تأکید متوسط و 2 درس تأکید کمی بر مهارت منطقی بودن داشته است."