چکیده:
این تحقیق به روش توصیفی و با هدف سنجش نگرش دانشآموزان به درس تاریخ،در مدارس راهنمایی سما در شهر کاشمر انجام گرفته است.جامعه آماری شامل 133 نفر دانشآموز ختر و پسر سالهای اول،دوم و سوم راهنمایی است که در سال تحصیلی 88-1387 مشغول به تحصیل بودهاند.حجم نمونه شامل 40 نفر است.که حدود 30%جامعهی آماری میباشد.افراد به صورت تصادفی و به نسبت مساوی انتخاب شدهاند.روش آماری مورد استفاده نیز روش درصد فراوانی بوده است.پرسش محققین دارای 14 سوال 5 گزینهای(بسیار زیاد،متوسط،کم و بسیار کم)بود که با همکاری مدیران سما و دبیران تاریخ بین دانشآموزان توزیع گردید.پس از بررسی پاسخنامهها،نتایج جالبی به دست آمد از جمله: تأثیر خلقوخوی دبیر در جلب دانشآموزان،که میتواند یکی از مهمترین راههای ایجاد انگیزه برای دانشآموزان باشد.دیگر این که،آنان از ارائهی درس به صورت مشارکتی استقبال کردهاند.ولی در عین حال نسبت به حجم کتاب و کمبود وقت اختصاص داده شده به تاریخ احساس خوشایندی ندارند و...
خلاصه ماشینی:
"خوشبختانه در سالهای اخیر به همت استادانی همچون دکتر عبد الرسول خیراندیش،مسعود جوادیان،دکتر جواد عباسی و سایر مؤلفین محترم دگرگونی عمیق در تهیه و تنظیم کتابهای درسی تاریخ،در مقاطع راهنمایی و متوسطه ایجاد شده، ولی باز هم تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصلهی زیادی داریم (محمدآبادی،2831:13) تحقیق حاضر با هدف سنجش نگرش دانشآموزان مدارس راهنمایی سما نسبت به درس تاریخ،به عنوان بخشی از اجرای برنامهی درسی انجام گرفته است.
3. نگرش:دیدگاه حجم نمونهی آماری نسبت به موضوعات مربوط به درس تاریخ و میزان علاقهمندی آنها به این موضوعات که با درجات(بسیار زیاد،زیاد،متوسط، کم و بسیار کم)مشخص (به تصویر صفحه مراجعه شود) شده است.
تأثیر حسن برخورد و خوشاخلاقی دبیران تاریخ در افزایش میزان علاقهمندی دانشآموزان به این درس را 08 درصد بسیار زیاد و 51 درصد زیاد دانستهاند.
4. بازدیدهای علمی تاریخی و استفاده از وسایل کمک آموزشی، نقش بسیار زیادی در ایجاد رغبت در دانشآموزان به این درس دارد و آنان برای انجام فعالیتهای خارج کلاس در زمینهی تاریخ، مانند مقالهنویسی و برگزاری نمایشگاه،خواستار راهنمایی و همکاری دبیران تاریخ هستند.
و اجرای این نوع روشها با مشارکت فعال دانشآموزان،نقش زیادی در افزایش میزان جذابیت جهت فراگیری مطالب درس تاریخ در بین دانشآموزان دارد،چرا که روشهای مشارکتی انگیزهی فراگیران را برای یادگیری افزایش میدهد.
پیشنهادها با توجه به تحقیق حاضر که نشاندهندهی نگرش مثبت و علاقهمندی به درس تاریخ است میتوان گفت:این موضوع برای دبیران تاریخ یک موهبت محسوب میشود،زیرا ایجاد انگیزه برای یادگیری بسیار مهم است و در بسیاری از دروس مشکل اولیهی دبیران،کمبود و یا عدم رغبت و علاقهمندی دانشآموز است."