Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباطات و توسعه در جهان سوم

نویسنده:

(5 صفحه - از 29 تا 33)

کلید واژه های ماشینی : ارتباطات، ارتباطات و توسعه، توسعه، کشورهای جهان سوم، تئوریهای ارتباطات و توسعه، وسایل ارتباط‌جمعی، غربی، مدرنیسم، ره‌یافت ارتباطات در تئوریهای ارتباطات، اقتصادی

خلاصه ماشینی:

"(به تصویر صفحه مراجعه شود) توسعه و اقتصاد مدلهای اقتصادی ارائه شده برای توسعه کشورهای جهان سوم شامل رویکردهایی نئوکلاسیکی است که به عنوان یک مدل مهم در اقتصاد غربی محسوب می‌شود. این الگوها عمدتا با شاخص رشد اقتصادی‌ PNG اندازه‌گیری می‌شود به بیان دیگر معیار رشد جوامع درآمد سرانه آن کشور است در این مدلها کشورهای توسعه یافته رشد بالای اقتصادی دارند و برای اینکه جوامع جهان سوم توسعه یابند، باید درآمد سرانه بالایی داشته باشند و این امر نیازمند رشد خصوصی‌سازی، تجارت آزاد مشارکت اقتصادی افراد و حمایت همه‌جانبه از تحولاتی است که رشد اقتصادی را شتاب می‌دهد. همچنین نویسنده کتاب نوع نگاه تئوریهای غربی در حوزه فرهنگ را که نشان دهنده دیدگاه منفی آنها نسبت به سنتهای فرهنگی است از جمله استلزام تخریب سنتها برای مدرن شدن در کشورهای جهان سوم، شدیدا مورد انتقاد قرار داده و بر اهمیت سنتها در فرایند توسعه تأکید می‌کند. نگارنده کتاب، نظریات هیگن، مک کلند، اینکلس و اسمیت را نیز مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید وسایل ارتباط جمعی در کشورهای در حال توسعه با ترسیم و تبلیغ شیوه‌های مدرن زندگی و آسایش و رفاه کشورهای غربی در پی استقرار و تثبیت ارزشها و رفتارهای اجتماعی غربی در کشورهای خود نیستند بلکه این امر فقط به افزایش سطح انتظارات و توقعات مردم برای زندگی مرفه منجر می‌شود. تکثرگرایی و ارتباطات‌(msilarulP noitacinummoC) یکی دیگر از نظریاتی که در دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته نظریه کثرت‌گرایی یا چند قطبی است در این دیدگاه هر یک از اقشار جامعه از روشهای ارتباطی و رسانه‌ای که منطبق با شرایط و نیازهای آنان است بهره می‌گیرد واز این رو اولویت‌گذاری در نیازهای ضروری و اساسی افراد متبلور شده و برنامه‌های توسعه و سیاست‌گذاری رسانه‌ای برای اقشار ذی‌نفع شکل می‌گیرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.