Skip to main content
فهرست مقالات

ارزیابی و تحلیل آماری خرید کتاب

(7 صفحه - از 23 تا 29)

کلید واژه های ماشینی : کتاب، خرید کتاب، اطلاعات، تحلیل آماری خرید کتاب، آمار، هیأت خرید کتاب، تیراژ، تحلیل آماری خرید کتاب ارایه، فرهنگی، هیأت خرید کتاب اطلاعات

خلاصه ماشینی:

"کتابهای چند جلدی درصدش خیلی کم است،به همین دلیل ما همان عنوان را گذاشتیم با جلد طبق درصدی که من گرفتم،3%یا 4%بیشتر نبود و به نظرم رسید که دیگر لازم نیست همۀ جلدها را با هم ادغام کنیم و عنوان و جلد را یکی گرفتیم؛منتها چون کتاب‌های چند جلدی،در هیأت خرید کتاب به صورت دوره مشخص شده بود،همه را پیدا کردیم و در آن فایل اصلاح کردیم. وقتی ناشر می‌داند که شما جدولی برای خرید 200 تا 700 جلد کتاب بزرگسال و 1000 جلد کتاب کودکان دارید،ترغیب به عرضۀ مصنوعی و بالا بردن تیراژ کتابهایش می‌شود و این کار،بحران کتاب را بیشتر دامن بزند (به تصویر صفحه مراجعه شود) آنها معیارشان این بوده است که این کتاب اصلا منتشر بشود یا نشود؟منتها ملاک این هیأت این بوده است که با توجه به این محدودیت‌ها،کتابی که مجوز دارد و آزاد هم هست،فروش هم می‌رود،تولید هم می‌شود باید خریداری شود یا خیر؟بنابر این،این دو هیأت با یکدیگر منطبق نیستند،بلکه تفاوت دارند. در عین حال،مخالف تقاضاسنجی در کتابخانه‌های عمومی هستم،چون یک جریان متغیر و همیشه در حال تحول است و نمی‌توانیم به صورت ایستا و ثابت به آن نگاه کنیم تأثیر 2/5%هم امیدوارم 12/5%یا 25%بشود؛چون متأسفانه نشر به دلیل رکود بازار کتاب،نسبت به دو سال پیش،به جریان خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد،خیلی وابسته‌تر شده است؛ یعنی اگر در سال 77 مقدار معینی وابستگی وجود داشت،در سال 79 این وابستگی خیلی بیشتر شده و علت آن هم این است که تیراژ فروش در پخش اول کتاب در ایران،از سه هزار نسخه برای هر عنوان در سال 64 به سیصد نسخه در سال 79 نزول پیدا کرده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.