چکیده:
مقاله حاضر کنش زبانی دوزبانههای آذریزبان و تکزبانههای فارسی زبان را در فرایند یادگیری زبان سوم مورد بررسی قرار میدهد. پژوهشهای موجود درباره تواناییهای فرازبانی و شناختی زبانآموزان کودک حاکی از این است که دوزبانهها با توجه به کسب تجارب قبلی در یادگیری زبان دوم،در فراگیری زبان سوم موفقتر بوده و کنش زبانی آنها متفاوتتر از تکزبانهها خواهد بود. در این تحقیق کنش زبانی دو گروه ده نفری از دو زبانههای آذری زبان و تک زبانههای فارسی زبان پس از آموزشهای لازم مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدستآمده و تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که دو زبانهها به کمک آگاهیهای فرازبانی و تجارب قبلی و با استفاده از تشابهات و تفاوتهای بین دو زبان،در فراگیری زبان سوم موفقتر هستند.
خلاصه ماشینی:
دکتر مسعود رحیمپور* دوزبانگی و فراگیری زبان سوم چکیده فارسی: مقاله حاضر کنش زبانی دوزبانههای آذریزبان و تکزبانههای فارسی زبان را در فرایند یادگیری زبان سوم مورد بررسی قرار میدهد.
پژوهشهای موجود درباره تواناییهای فرازبانی و شناختی زبانآموزان کودک حاکی از این است که دوزبانهها با توجه به کسب تجارب قبلی در یادگیری زبان دوم،در فراگیری زبان سوم موفقتر بوده و کنش زبانی آنها متفاوتتر از تکزبانهها خواهد بود.
در این تحقیق کنش زبانی دو گروه ده نفری از دو زبانههای آذری زبان و تک زبانههای فارسی زبان پس از آموزشهای لازم مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج بدستآمده و تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که دو زبانهها به کمک آگاهیهای فرازبانی و تجارب قبلی و با استفاده از تشابهات و تفاوتهای بین دو زبان،در فراگیری زبان سوم موفقتر هستند.
(*)عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تبریز (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)