خلاصه ماشینی:
"مسئله اصلی و جدی اینجاست که اگر چه علم امروز قادر است تمام اتفاقات مادی سلسله مراتبی را به دنبال بوجود آمدن پدیده مادی اولیه به صورت علت و معلولی تشریح و تبیین کرده و بگوید که در لایههای مختلف مغز و مخچه و همچنین نخاع و ماهیچهها و بالاخره در مفاصل چه اتفاقاتی پدیده آمده تا آن حرکت اراده شده تحقق یافته و رابطه بین این قسمتها به لحاظ کیفی و کمی چگونه است این مسئله مبهم و ناشناخته مانده است که اما ارتباط و انعکاس اراده حرکتی با پدیده مادی اولیه چگونه بوده و چه خصوصیات مادی یا غیر مادی داشته است؟ برای روشن شدن صورت مسئله فوق و به امید دستیابی به پاسخ سؤال اصلی و جدی مطرح شده، از نظریات حرکت جوهری صدرالمتألهین و از مفاهیم واقعی اراده، تصمیم، اختیار و نفس «من» بهره میگیریم.
با توجه به اینکه با تعلق روح به بدن، شعور و خودآگاهی حادث میشود و لازمه تحقق اراده حرکتی از نوع ارادی مطروحه در صورت مسئله وجود هوشیاری و خودآگاهی است (در حالت غیرهوشیاری و خواب حرکات از نوع ارادی مورد نظر نمیباشند) لذا این اراده نمیتواند از جنس روح و مجرد باشد چرا که در حالت خواب، حرکات روح وجود دارد اما حرکت ارادی وجود ندارد، در نتیجه برخی صفات نظیر خودآگاهی و اراده حرکت مورد نظر را میتوان به خواص ماده نسبت داد به طوری که با تعلق گرفتن روح، آنها حادث میشوند اما استمرار و بقای آنها به ماده وابسته بوده و بنابراین میتواند در یک ارتباط علت و معلولی با سایر قسمتهای بدن تفسیر و تشریح گردد و خلاصه اینکه اثر اراده حرکت مورد نظر روی مغز و ایجاد پدیده مادی الکتریکی در آن، قاعدتا میتواند روابط علت و معلولی داشته باشد."