خلاصه ماشینی:
"نقدوبررسی نقدوبررسی کتاب«گربههای تپل»نوشته«رین هایلد اسکامل» گاهی فقط از باب لذت فروغ علی شاهرودی (به تصویر صفحه مراجعه شود)نام کتاب:گربههای تپل نویسنده:رین هایلد اسکامل تصویرگر:دافی وی یر برگردان:فریبا نباتی نشر:پیدایش شمارگان:0052 نسخه نوبت چاپ:نخست 9831 یکی از مباحث چالشبرانگیز میان منتقدان ادبیات کودک،تعریف«ادبیات»،«کودک»در موضوع«ادبیات کودک» است.
این«مناسب بودن»همان ویژگی مورود بحث بین منتقدان است؛آیا ادبیات که«اوقاتی جادویی و پایانناپذیر از ماجراجویی،لذت و سرگرمی برای خواننده خود فراهم میآورد»،به تنهایی از لحاظ این ویژگیها کافی است یا بار دیگری هم بر دوش ادبیات است؛یعنی بعد اخلاقی،آموزشی،تربیتی و...
71 در نظر این منتقدان همواره این موضوع مطرح است که،هدف نوشتههای کودک لذت است و نه آموزش و ویژگیهای آن همان«صفات سرمدی کودکانه،همچون شگفتی،سادگی،شادی و شور است و اینکه در قلمرو جهانی ادبیات کودک،ادبیات در درون و جامعهشناسی و تعلیم و تربیت در بیرون قرار دارند».
81 البته،میتوان پذیرفت که،کودکان در کنار خواندنیهای گوناگون خود میتوانند داستانها و نوشتههایی را بخوانند که صرفا لذتبخش و سرگرمکنندهاند،اما باتوجه به مراحل رشد و اینکه کودکان برای پشتسر گذاردن هر مرحله خاص از رشد به کتابهایی ویژه نیاز دارند که پیشروی آنان به سوی مرحله بعدی را ممکن و آسان سازد،به نظر میرسد اکتفا کردن به این جنبه به تنهایی (به تصویر صفحه مراجعه شود)کافی نیست.
اگرچه با گسترش مفهوم«کودکی»به«نیازهای کودک،اشتیاق او به بازی و لذتجویی در مراحل رشد توجه شده است»12،و ادبیات کودک«برای و متناسب با نیازها،عواطف،و تجارب کودکان نوشته میشود»،در یک چنین موقعیت پیچیدهای از ادبیات کودک،چنانچه«بیرجیت دانکرت»معتقد است نمیتوان منکر بود که«ادبیات کودک همچون محصولی از فرهنگ مکتوب و آرمانهای تربیتی،صرفنظر از محتوای عملی آن،به گونهای گریز ناپذیر،حامل ارزشهای همان فرهنگ و همان آرمانهاست»22و این مهم،چیزی بسیار فراتر از«لذت بردن صرف»محسوب میشود."