چکیده:
سقط جنین یکی از قدیمیترین شیوههای جلوگیری از تولدهای ناخواسته ناشی از روابط جنسی بدون برنامهریزی است که معمولا زنان اولین قربانیان آن هستند.با اینکه سقط جنین ارادی آخرین وسیله پیشگیری از تولید فرزند ناخواسته است،ولی در بیشتر کشورها به نحوی با حساسیت اجتماعی و مذهبی و موانع قانونی همراه میباشد.
این مسئله در منشور حقوق و مسئولیتهای زنان به صورت سیاستهای کلان مطرح است.بنابراین،باید در صدد بیان مواضع جزئی و دقیق در این زمینه بود تا بتوان از اسناد داخلی خویش به گونه راهبردی بهرهبرداری نمود.این مقاله به بررسی مواد مرتبط با موضوع سقط جنین میپردازد.
سقط جنین در بر گیرندهء مباحثی در حوزههای مختلف فلسفه،دین،اخلاق،حقوق، فمینیسم،بهداشت و سلامتی میباشد؛مسائلی در خصوص اینکه زندگی اصولا چه زمانی شروع میشود؟آیا یک جنین حقوقی دارد؟آیا زنان حق دارند بر بدن و عملکردهای تولیدمثلی خود کنترل داشته و در صورت لزوم سقط نمایند؟آثار و پیامدهای اخلاقی،اجتماعی،بهداشتی و حقوقی این عمل چیست؟تمام این سؤالات و سؤالاتی شبیه به آنها نشان میدهد که سقط جنین مسئلهای چندبعدی است و تصمیمگیری در خصوص آن نیازمند مطالعات چند جانبه میباشد.
خلاصه ماشینی:
در ایران سقط جنین زمانی قانونی است که ادامهء بارداری سلامت
سقط جنین در بعضی از کشورها(از جمله بلژیک)غیر قانونی است و در بسیاری
همچنین برای نجات جان مادر نیز سقط جنین مانعی نداشت.
این قانون تغییر کرد و سقط جنین جرم شناخته شد.
این قانون را میتوان اولین گام برای قانونی کردن سقط عمدی در
سقط جنین در ایران ممنوع است و فقط در شرایطی با آن موافقت میشود که
زنان تحت شرایطی به سقط جنین غیر قانونی روی نیاورند.
اسدی در مورد اینکه مجازات مادر برای سقط جنین چیست،مینویسد:
آمریکا عمدتا به دلیل قانونی شدن سقط جنین در سال 3791 بوده است.
سقط جنین قانونی و زنان
کنوانسیون حقوق کودک به مسئله سقط جنین نیز توجه
البته سند پکن خواهان این است که سقط جنین یک روش جلوگیری ثابت قرار
اروپایی سقط جنین را قانونی کردهاند و قطعا برای جهانی کردن آن،جامعه بین المللی
استنباط نمود که از نظر این منشور و در کل قوانین مربوط به سقط جنین در
و ملی در زمینه مسائل زنان به جهانیان اشاره شده،آیا این منشور در جهت معرفی و تبیین جایگاه زن در نظام جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی نباید مورد
پروتستان به ویژه در انگلیس سقط جنین قانونی بوده است.
سقط این جنین را تا قبل از ولوج روح-چهار ماهگی-به دلیل حرج و مشقت غیر
نفس مادر به حفظ جنین جایز است یا اینکه مورد در صورت علم به تلف شدن هر
در ایران نیز خوشبختانه تغییر قانون در این زمینه که سقط جنین را با نظر