چکیده:
مواجهه مدرنیته با دین، موجب رشد و گسترش حوزه دینپژوهی شده و منظرهای مختلفی برای فهم و بررسی دین با عطف به اقتضائات زندگی و علم مدرن گشوده است. «علم» متکی به «تجربه»، داعیه شناخت «دین» داشت، درحالیکه اساسا امر دینی از حدود «تجربه» فراتر میرفت. بههمین نحو «عالم» / دانشمند تجربی محدودشده به امکانات عقل تجربی، ناگزیر بود تا امر دینی فراتجربی را با اتکا به امکانات محدود فهم حسی / تجربی شرح دهد. بر این اساس، رویکردهای مختلف «علمی» به دین، فهمهای متفاوت و گاه متضادی از دین و مسائل آن به دست دادهاند. از جمله، بحث در مورد مسئله «حقیقت دین» و مسئله «جایگاه محقق» دین، دو معضله اساسی برای این رویکردها بوده و هست. «پدیدارشناسی»، بهمثابه یک مکتب فلسفی که منظر تازهای برای بحث پیرامون رابطه علم مدرن و دین میگشاید، پاسخ متفاوتی نسبت به دیگر منظرهای دینپژوهی برای مسائل این حوزه فراهم میآورد که بهسرعت نیز مورد توجه پدیدارشناسان دین قرار گرفت. پدیدارشناسی، دو جهتگیری اصلی دارد: پدیدارشناسی کلاسیک و پدیدارشناسی هرمنوتیک. در این مقاله، ضمن بحث از مبانی و مبادی پدیدارشناسی و اقسام آن، پاسخ «پدیدارشناسی کلاسیک دین» که ماخوذ از آراء و اندیشههای ادموند هوسرل است، به دو مسئله پیشگفته در حوزه دین، مورد بررسی قرار میگیرد.
The encounter of modernity with religion has caused the growth and development of the field of religious studies، opening new vistas for the understanding and study of religion in the light of new requirements of life and modern science. Experience-based science claimed to be capable of knowing religion، while basically religious issue went beyond experience. Likewise، scholar/experimental scientist، who was limited to means of empirical reason، had to explain the trans-empirical religious issue by relying on limited means of empirical/experimental understanding. Thus، different scientific approaches to religion have offered varied and at times contradictory understandings of religion and its related issues. Among these issues، one may mention the problem of the truth of religion and the status of researcher of religion. Phenomenology، as a philosophical school of thought، which opens a new prospect for discussing the relationship between modern science and religion، provides different answers to the problems of this field that have attracted the attention of phenomenologists of religion. Phenomenology has two main orientation: classical phenomenology; and hermeneutical phenomenology. Attempts have been made in the present paper to discuss the foundations and principles of phenomenology and its types and also to explain the response of classical phenomenology of religion، based on the viewpoints of Edmond Husserl، to the two abovementioned issues in the field of religion.