خلاصه ماشینی:
"کاربرد ابزارهای مشروع رسانهها نه تنها باید در هدف،بلکه در ابزارهای وصول به اهداف هم،شرع محور باشند و از ابزارهای نامشروع استفاده نکنند،شاید صدها ابزار نامشروع را بتوان زیرا این فصل جای داد و از آنها سخن گفت؛ از دروغ و تهمت مطبوعاتی تا افشای اسرار،خیانت، خودفروختگی فرهنگی،ایجاد التقاط،تحریف و....
صد و پنجاه هزار روحانی،مأمور جذب مردم به کلیسا هستند و اما رسانه اسلامی که هدفش،همان هدف اسلام و حکومت اسلامی(لیقوم الناس بالقسط)است، هرگز از ابزارهای نامشروع سود نمیبرد و سفارش این است که: و ما کنت متخذ المضلین عضدا 51، و لا ترکنوا إلی الذین ضلموا فتمسکم النار.
آیه یاد شده از جهت دیگری نیز به لزوم التزام رسانهها تأکید دارد و آن،وظیفه و رسالت مطبوعات در مورد امر به معروف و نهی از منکر است و رسانهها به عنوان ابزار امر به معروف و نهی از منکر باید خود، عامل به نیکیها و به دور از زشتیهای باشند که مطرح میکنند.
نکته مهم این است اگر اصحاب رسانه در عمل به اخبار و تحلیلها و ابلاغهای خود عامل نباشند،تأثیر تبلیغات و فعالیت رسانهای آنها در سطح خواهد ماند و به عمق جانها نفوذ نخواهد کرد؛لذا در روایات میخوانیم: «ان العالم اذا لم یعمل بعلمه زلت موعظته عن القلوب82؛وقتی عالم به آنچه میگوید عمل نکند، موعظه او در قلبها اثر نمیگذارد و از بین میرود».
رسانههای جامعه اسلامی باید منتقدان را خودی و برادر دینی خود بدانند و بپذیرند که احساس هم مکتبی بودن است که آنان را به تلاش برای اصلاحگری در عرصه رسانهها واداشته است."