Skip to main content
فهرست مقالات

ابن سینا و تحول منطق ارسطو

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 140 تا 159)

کلید واژه های ماشینی : منطق، ارسطو، ابن‌سینا، حکمة الاشراق، منطق ارسطو، ابن‌سینا و تحول منطق ارسطو، کتاب، اسلامی، منطق حکمة الاشراق، فلسفه

خلاصه ماشینی:

"{P1P} دوم اینکه آنچه را که ابن خلدون نوشته است که بعد از فخر رازی و خونجی روش ارسطو را دنبال نمی‌کردند ظاهرا با مراجعه به کتب منطق که متأخران تألیف کرده‌اند معلوم میشود که از دانشمندان اسلامی غیر از مترجمان و شارحان که به‌طور دقیق از ارسطو پیروی کرده‌اند،خواجه نصیر طوسی و علامه‌ی حلی در الجوهر النضید و خسرو شاهی درتلخیص شفا،و غیاث الدین دشتکی در تعدیل المیزان و تا حدودی قطب الدین شیرازی صاحب درة التاج از ارسطو پیروی کرده‌اند و چنانکه بیان خواهیم کرد ابن سینا و فارابی جای اصلی {P(1)«و لایوجد فی کتب القدماء شیء یعتد به الا و قد ضمناه کتابنا هذا، فان لم یوجد فی الموضع الجاری با ثباته فیه العادة وجد فی موضع آخر رأیت انه الیق به،و قد اضفت الی ذلک مما ادرکته بفکری و حصلته بنظری و خصوصا فی علم الطبیعة و ما بعدها و فی علم المنطق»،تا آنجا که می‌گوید:«و لما افتتحت هذا الکتاب ابتدئت بالمنطق و تحریت ان احاذی به ترتیب کتب صاحب المنطق و اوردت فی ذلک من الاسرار و اللطائف ما تخلو عنه الکتب الموجودة»مدخل شفا ص 11-9P} بحث مقولات را در حکمت الهی بمعنای عام دانسته‌اند. متأخرین از دانشمندان اسلامی طریقةی ابن سینا را در غیر کتاب شفا پسندیده و گفتگوی دربارۀ صناعات را به اختصار برگزار کرده‌اند فقط سهروردی در حکمة الاشراق درباره‌ی صناعة مغالطه به تفصیل بحث کرده و سبب آن را چنین یاد می‌کند:«در این کتاب فقط به همین اندازه بسنده می‌کنیم،زیرا بر کتاب‌هایی که دربارۀ علم منطق تصنیف شده اعتماد و اکتفا می‌کنیم،لکن در خصوص مغالطات سخن به درازا کشانده‌ایم چه آنکه پژوهنده در براهین و حجج فرقه‌ها و نحله‌ها بیشتر به غلط و مغالطه برمی‌خورد تا به درست و صحیح."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.