چکیده:
اعتقاد به وجود دوازده امام و خلیفه،به عنوان جانشینان پیامبر صلی الله علیه و اله و رهبران امت اسلامی،از مهمترین عقایدی است که شیعة امامیه را از پیروان دیگر مذاهب اسلامی متمایز میسازد.احادیث به جایمانده از نبی اکرم صلی الله علیه و اله گواه صادقی است بر اینکه،این اندیشه،به دست مبارک رسول خدا پایهگذاری شده است.در احادیث یادشده که در آثار دست اول اهل سنت آمده است،اگرچه رسول خدا از امامان دوازدهگانه نام نبردهاند،لکن برای آنان اوصافی برشمردهاند که جز بر امامان دوازدهگانه،از اهل بیت پیامبر بر کس دیگری قابل تطبیق نیست.بدینسان روشن میشود که اندیشة تشیع،در اعتقاد به دوازده امام،به عنوان جانشینان رسول خدا،اندیشهای اصیل است که از سنت صحیح پیامبر نشئت گرفته است و از آنجا که سخنان پیامبر بیانگر وحی الهی است،نتیجه میگیریم که مسئلة امامت امامان دوازدهگانه،دستور خداوند است و پیامبر اکرم آن را ابلاغ کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"«یکی از نقلهای مسلم به نقل از جابر بن سمره آمده است:در شامگاه روز جمعهای که اسلمی،در آن روز رجم شد،از رسول خدا صلی الله علیه و اله شنیدم که میفرمود:«لایزال الدین قائما حتی تقوم الساعی،أو یکون علیکم اثنا عشر خلیفی کلهم من قریش»2(مسلم،1398:باب 1،ح10).
این احادیث به درستی نشان میدهد که اندیشة اعتقاد به وجود دوازده امام و خلیفه،به عنوان جانشینان پیامبر صلی الله علیه و اله و رهبران امت اسلامی،به دست مبارک رسول خدا صلی الله علیه و اله پایهگذاری شده و از عقاید مسلم امت اسلامی به شمار میآید و در سه قرن نخست هجری نیز،عقیدهای کاملا فعال و پویا بوده و نه تنها در میان شیعیان،که در میان اهل سنت نیز تردیدی در آنها وجود نداشته است.
4-ویژگی دیگر احادیث خلفای اثناعشر آن است که رسول خدا صلی الله علیه و اله در این احادیث،برای خلفای دوازدهگانه شرایطی ذکر کردهاند،مثل اینکه باید تعداد خلفای امت اسلامی دوازده نفر باشد،همة آنان از قریش باشند،افرادی صالح باشند،خلفای کل امت باشند،وجودشان مایة عزت اسلام و عزت خلافت باشد.
ضرورت وجود امام در هر زمان صاحبان صحاح،سنن و مسانید اهل سنت از طریق شماری از صحابه احادیثی از رسول خدا صلی الله علیه و اله نقل کردهاند که نشان میدهد در هر زمانی برای آحاد جامعة اسلامی امامی وجود دارد و این امام از نظر اهمیت در مرتبهای قرار دارد که شناخت او عین دین و عدم شناخت او،عین جاهلیت است."