چکیده:
هدف از مطالعه حاضر، بررسی جامعهشناختی عوامل موءثر بر رضایتمندی توریستی است.
این تحقیق بهشیوه پیمایشی انجام شده و دادهها به وسیله پرسشنامه (به زبان انگلیسی) از یک
نمونه 250 نفری از جهانگردان خارجی جزیره کیش جمعآوری شده است. در این تحقیق، از
نظریات سلسله مراتب نیازهای مزلو، تئوری مبادله هومنز و تئوری وسیله و هدف مرتن برای تبیین
رضایتمندی توریستی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین عوامل جمعیتی،
اقتصادی، آگاهیهای توریست، تجربیات توریست، تبلیغات، موقعیت سیاسی ایران جاذبههای
توریستی، ملیت، مذهب و رضایتمندی توریستی رابطههای مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج
تحلیل چند متغیره نشان میدهد که متغیرهای جذابیت بازار، حقوق توریستی، جذابیت
تاریخی، و سن متغیرهایی هستند که دارای بیشترین تأثیرات بوده و در متن رضایتمندی
توریستی وارد معادله رگرسیون شدهاند و توانستهاند بیش از نیمی از تغییرات متغیر وابسته را
تبیین کنند. با توجه به اینکه بیش از نیمی از واریانس متغیر وابسته (رضایتمندی توریستی)
بهوسیله مدل تحقیق تبیین شده است، به نظر میرسد مدل نظری تحقیق که برگرفته از نظریات
مزلو، هومنز و مرتن است، برای سنجش رضایتمندی توریستی مدل مناسب و کارایی بوده است.
خلاصه ماشینی:
"لئو هویی در پژوهشی با عنوان «توسعه پاتوقهای ساحلی، فرصتهایی برای توسعه تفریحات ساحلی و توریسم در تایوان» و با هدف مطالعه و کشف ارتباط میان ویژگیهای آماری ملاقاتکنندگان و عملکرد آنها و نیاز برای تفریحات ساحلی و تنظیم و تعیین و تسهیل توسعه پاتوقهای ساحلی در تایوان به این نتایج دست یافته است: ارتباط معناداری بین جنس و سن، موقعیت مادی، سطح تحصیلات و میزان درآمد ماهیانه با انگیزه توریستی موقعیت محیطی و امکانات تفریحی وجود دارد.
y = a + b1 (×1) + b2 (×2) + b3 (×3) + b4 (×4( عناصر معادله عبارتند از: y = نمره پیشبینی متغیر وابسته a = ضریب محاسبه معادله رگرسیون چند متغیره (عرض از مبدأ) b = ضریب رگرسیون برای نمرات خام x = متغیرهای مستقلی که وارد معادله شدهاند بنابراین شکل نهایی معادله به صورت زیر است: (×4(063/0 (×3) + 05/1) + (×2) + 312/0) (×1) + (644/0 + (75/0ـy = جدول 3: عناصر متغیرهای خارج از معادله در مرحله چهارم نام متغیر همبستگی جزئی T Sig T درآمد 089/0 11/1 268/0 منزلت شغلی 102/0 25/1 213/0 پذیرش ارزشها 031/0 391/0 696/0 پذیرش هنجارها 099/0 24/1 215/0 احساس امنیت 048/0ـ 602/0ـ 548/0 شناخت ایران 039/0 496/0 620/0 شناخت کیش 111/0 39/1 165/0 سابقه سفر به ایران 026/0 334/0ـ 738/0 سابقه سفرهای دیگر 017/0 215/0ـ 830/0 جذابیت طبیعی 080/0 004/1 316/0 7ـ نتیجهگیری در دوران ما جهانگردی به یک واقعیت مهم اجتماعی بدل شده است و عموما از دیدگاه تعادل فرهنگی یا توسعه به آن نگریسته میشود."