چکیده:
هدف این مقاله، بررسی نظری هواهای نفسانی زنان و جوانان در «جامعه مصرفی» است.
جامعه مصرفی بخش مهمی از فرهنگ مصرفی زنان و جوانان را شکل میدهد. آنها بهمنزله
مصرفکنندگان موءثر جامعه مصرفی، معنای کالاها را مشخص و برخی روندهای مصرفی را
تعیین میکنند. این مقاله، نخست با بررسی ویژگیها و پیامدهای جامعه مصرفی، نقش و جایگاه
زنان و جوانان را توصیف و تحلیل میکند. جوانان با مصرف، مقولههای جدیدی را وارد جامعه
مصرفی میکنند؛ فهم و قضاوت زیباشناختی خاص خود را به جامعه مصرفی تحمیل میکنند؛ با
ترکیب مقولهها و عناصر مصرفی از جمله خرید کردن، لباس پوشیدن و مد مفاهیم جدیدی خلق
میکنند و با مصرف خود، موقعیت اجتماعی و شخصی و سبک زندگی خود را رقم میزنند؛
ضمن آنکه به این جامعه عشق میورزند و در فضاهای خرید، لذتجویانه مصرف و گردش
میکنند. در فرهنگ مصرفی، هواهای نفسانی محور حوزههای خرید هستند و زنان، بیشتر این
فضاهای رو به گسترش را اشغال کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"به عبارت دیگر، زنان و جوانان با مصرف خود به دموکراتیزه کردن حوزههای خرید کمک میکنند، ضمن اینکه این مصرفکننده نیست که به دنبال تولیدکننده و اسیر دام فریبهای اوست، بلکه برعکس، این تولیدکننده است که باید با در نظر گرفتن حق انتخاب مصرفکننده در ساخت، توزیع و فروش کالاها، در جهت مصرفکننده باشد.
البته زنان نیز به عنوان مصرفکنندگان اصلی جامعه مصرفی از راه معناهایی که به کالاها و نحوه مصرف آن میبخشند، نظرهای خود را ابراز میکنند، اما این ابراز نظر مانند جوانان فعالانه نیست و آنطور که میلر در تحقیق میدانی خود انجام داده، مهر تأییدی است بر تعمیم نتایج دیگر تحقیقات در حوزه خرید و مصرف زنان، بهویژه زنان خانهدار.
زنان و سرآغاز جامعه مصرفی: دو تجربه تاریخی اگرچه مصرف در تمام زمانها و فرهنگهای انسانی اتفاق افتاده و بهمنزله یکی از ویژگیهای جوامع انسانی مطرح بوده است، اما تنها در قرن اخیر است که مصرف در مقیاس واقعا تودهای،______________________________ 1ـ نقل به معنا: برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به: گیدنز، 1370.
نگاه کنید به: - Ali Saeidi (1998), Retionalization of shopping: Development of department stores in Iran, Unpublished paper and Ashraf, "Bazaar-Mosque Alliance: The Social Basis of Revolts and Revolution", Politics, Culture, and Society, Vol. 1, No. 4, p.
نتیجهگیری پیامد فعالیت مصرفی، تعامل افراد یا تعامل افراد و کالاها و اشیا یا تعامل افراد با نظام اشیا در «جامعه مصرفی» چیست؟ پیامد هواهای نفسانی زنان و جوانان که میادین و محلهها و امکان خرید را عرصه گردشگریهای خود کردهاند و به خرید عشق میورزند و پیوندهای عاطفی با فضاهای جدید برقرار میکنند، چیست؟ یکی از مهمترین پیامدهای این جامعه، دموکراتیزه کردن ابعاد مختلف زندگی است."