چکیده:
در این مقاله اشاره میشود که گروهی از متخصصانی که در زمینه اقتصاد هنر کار
میکنند، در مورد اهمیت اقتصادی هنرها تصوراتی اغراقآمیز دارند. این اغراق در عین حال
که منافع گروههایی را تأمین میکند، از برخی پیچیدگیهای ذاتی ناشی میشود که در
تعریف بخش هنر و تفکیک هنر از «غیر هنر» وجود دارد. این پیچیدگیها و مشکلات که
در مقاله بهطور مبسوط به آنها اشاره شده است، ما را به این نتیجه رهنمون میکند که
تعیین گستره بخش هنر و مرزهای آن با سایر بخشها کار مناقشهآمیزی است که چندان اهمیتی
برای اقتصاد هنر ندارد و بیشتر منافع گروههای همنفعی را تأمین میکند که قصد دارند با
بزرگ جلوه دادن این بحث یارانه و بودجه کلانتری را به خود اختصاص دهند. مسائل
اقتصادی بخش هنر نظیر حمایت از حقوق مالکیت آثار هنری، کارآیی نهادهای غیرانتفاعی
بخش هنر و تأثیر یارانههای دولتی بر آنها و... اغلب جنبه خرد دارند و اگر واقعبین باشیم
باید بپذیریم بخش هنر بنا به ماهیت از نظر اقتصادی بخش کوچکی است که هزینه کل
اختصاصیافته به آن در ایتالیا به یک درصد درآمد ناخالص داخلی ایتالیا نیز نمیرسد.
خلاصه ماشینی:
"این پیچیدگیها و مشکلات که در مقاله بهطور مبسوط به آنها اشاره شده است، ما را به این نتیجه رهنمون میکند که تعیین گستره بخش هنر و مرزهای آن با سایر بخشها کار مناقشهآمیزی است که چندان اهمیتی برای اقتصاد هنر ندارد و بیشتر منافع گروههای همنفعی را تأمین میکند که قصد دارند با بزرگ جلوه دادن این بحث یارانه و بودجه کلانتری را به خود اختصاص دهند.
جدول 1ـ ایتالیا: هزینه خصوصی برای هنر (88ـ1970) (میلیارد لیر به قیمت جاری) 1970 1988 1970 /1988 مقدار کل درصد مقدار کل درصد نمایش 9/7 7/1 141 3 8/17 اپرا و بالت 7/3 8/0 9/78 7/1 3/21 موسیقی 5/1 3/0 2/43 9/0 8/28 موسیقی پاپ 1/3 7/0 115 5/2 1/37 صفحه 90 2/19 1000 4/21 1/11 نوار ویدئو 0 0 500 7/10 کتاب 6/38 2/8 492 5/10 7/12 برنامههای تلویزیونی 182 8/38 516 0/11 8/2 سینما 6/41 9/8 556 9/11 4/13 گالریها و موزهها 9/0 2/0 9/36 8/0 41 هنرهای تجسمی 100 3/21 1200 6/25 12 هزینه کل 2/469 100 4679 100 10 هزینه برای هنر بهمثابه %4/1 %7/0 نسبت از هزینه مصرف هزینه کل داخل هنر، علاوه بر هزینه خصوصی، هزینه عمومی و هزینه حمایت از فعالیتهای هنری را نیز شامل میشود و اگر این دو بخش را نیز به اولی بیفزاییم و سهم برنامههای هنری شبکههای تلویزیونی خصوصی را نیز به آن اضافه کنیم (که از طریق تبلیغات تأمین میشوند) به هزینه کل 9500 میلیارد لیر برای سال آخر میرسیم.
از نظر اقتصاد کاربردی که در این مورد دارای اهمیت است، میتوان به تعیین و حمایت از حقوق مالکیت آثار هنری، کارآیی نهادهای غیرانتفاعی و عمومی که در بخش هنر کار میکنند، و تأثیر یارانههای عمومی بر رفتار این نهادها اشاره کرد."