چکیده:
از نظر فلسفی شناختن یا شناساندن هرحادثه متوقف برکسب اطلاعات و رساندن آن به مخاطب در ده مقوله جوهر، کم، کیف، این، متی، وضع، جده، اضافه، فعل و انفعال است.
در این مقاله برآنیم تا با ارائه اصول و معیارهای عقلی و فلسفی، و تطبیق این مقولات برحادثه عاشورا و قیام اباعبدالله الحسینu ، شناختی نسبتا جامع از آن حماسه بی نظیر به دست آوریم.
در مقوله «جوهر» روشن میشود که ماهیت قیام حسین بن علیu تهاجم است یا تدافع؟ ستم ستیزی است یا ستم ناپذیری؟ یا میتواند هم ستم ستیزی باشد و هم ستم ناپذیری!
در مقوله «وضع» ویژگیهای سپاه عدل و سپاه ظلم و جهل، در مقوله «جده» ، محور و محاط بودن امام حسینu و یاران با وفایش در این حماسه بینظیر، در مقوله «متی»سبب وقوع حادثه در دهم محرم الحرام، در مقوله «کم» سبب اندک بودن طرفداران جبهه حق، در مقوله «کیف» چگونگی وقوع حادثه و تفاوت نحوه جنگ سپاه عمر سعد با سایر نبردها، در مقوله «اضافه»، امام و ماموم، و پیروز و شکست خورده در حادثه عاشورا و کربلا، در مقوله«فعل» تاثیرحادثه عاشورا در تاریخ تبیین میشود.
Philosophically viewed, one can agreed with to be of a nearly complete understanding of an event only when having perceived it in the ten categories of substance, quantity, quality, place, time, position, state, relation, action and affection. This pen, using the tenth categories, has intended to present a comprehensive study of Imam Hussein’s epic. In this view, by the substance of the epic is meant its state of being defensive or offensive, opposing injustice or refusing it or both.
By the accidental categories, the properties of the people in two opposing groups, centricity of Imam Hussein in relation to his faithful friends, the why-ness for the time and place of the event, the vinner and the defeated, the affection of the event in history has been meant.
خلاصه ماشینی:
در مقوله «جوهر» روشن میشود که ماهیت قیام حسین بن علیu تهاجم است یا تدافع؟ ستم ستیزی است یا ستم ناپذیری؟ یا میتواند هم ستم ستیزی باشد و هم ستم ناپذیری!در مقوله «وضع» ویژگیهای سپاه عدل و سپاه ظلم و جهل، در مقوله «جده» ، محور و محاط بودن امام حسینu و یاران با وفایش در این حماسه بینظیر، در مقوله «متی»سبب وقوع حادثه در دهم محرم الحرام، در مقوله «کم» سبب اندک بودن طرفداران جبهه حق، در مقوله «کیف» چگونگی وقوع حادثه و تفاوت نحوه جنگ سپاه عمر سعد با سایر نبردها، در مقوله «اضافه»، امام و مأموم، و پیروز و شکست خورده در حادثه عاشورا و کربلا، در مقوله«فعل» تأثیرحادثه عاشورا در تاریخ تبیین میشود.
از این جهت امام حسینu فرمودند: «و علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامه براع مثل یزید» با اسلام باید وداع کرد اگر امت گرفتار امیری چون یزید گردد( بحار الانوار،44، 326).
اما مسأله این است که در این تعارض، با وجود اینکه دلایل حسین بن علی(u) بر بطلان خلافت بنیامیه روشن و آشکار بود، مردم به سخن امام واقعی و منصوص پیامبر، وقعی ننهاده بلکه همراه باطل شدند و با او جنگیدند و حتی اهل بیتش را اسیر کردند ولی نتیجهاش را هم دیدند.