Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به تحول آرای پیتر برگر درباره سکولاریسم

نویسنده:

(35 صفحه - از 145 تا 179)

کلیدواژه ها :

دین ،سکولاریسم ،عرفی شدن ،پیتر برگر

کلید واژه های ماشینی : برگر ، پیتر برگر ، دین ، سکولاریسم ، تحول آرای پیتر برگر ، عرفی شدن ، نظریه ، اروپا ، نظریه عرفی شدن ، آمریکا

تحقیق حاضر با بهره‌گیری از روش اسنادی،به بررسی تحول نظریه‌های پیتربرگر دربارهء دین و عرفی شدن می‌پردازد.پیتر برگر جامعه‌شناسی است که یک دهه از مدافعان سرسخت نظریه عرفی شدن بوده و آثار زیادی را از خود برجای گذاشته‌ است.رویکرد برگر به تحولات جهانی در زمینه دین و عرفی شدن،عمدتا تحت تأثیر فضای حاکم بر جوامع علمی اروپایی و آمریکایی شکل گرفته است.تجربه‌های بعدی‌ وی از سایر نقاط جهان،موجب تغییر نظریه وی شد.از جمله عواملی که در تحول نظر پیتر برگر مؤثر بوده،می‌توان به سرزنده بودن دین و جریان‌هایی در جهان غیرغربی، ناتوانی نظریه‌های عرفی از پاسخ‌گویی به پرسش‌های بنیادین بشر دربارهء هستی، صداقت در پذیرش واقعیت‌های موجود،ترکیب معرفتی و تأملات نظری برگر اشاره کرد.

خلاصه ماشینی:

"4 پیتر برگر پس از اظهار نظر درباره افول عرفی شدن،با این چالش مواجه شده است که برخی‌ جوامع،که از نظر صنعتی در مقایسه با دیگر جوامع در سطح پیشرفته‌تری قرار دارند،از نظر افول دین و سازمان‌های دینی جلوتر از بقیه جوامع هستند و چنین می‌نماید که نظریه‌ عرفی شدن همچنان اعتبار خود را حفظ کرده است. 05 اما برگر معتقد است قطعیت گذشته دیگر حاصل نخواهد شد: افرادی که از عدم قطعیت رنج می‌برند،مستعد پذیرش هرگونه قطعیت ارائه شده‌ می‌گردند و احتمال گرویدن به مکاتبی که ادعای حقیقت مطلق را دارند،بیشتر می‌شود و مکاتبی که چنین ادعایی دارند،ممکن است مذهبی و ممکن است عرفی‌ باشند و افرادی که به این مکاتب جذب می‌شوند متعصب می‌شوند؛به تعبیر دیگر، همان نهیلیست‌های دیروز نسبت به آموزه‌های جدید در مورد حقیقت متعصب‌ می‌گردند و این روند پس از مدتی معکوس می‌شود؛یعنی این افراد مجددا در وضعیت‌ پلورالیستی قرار می‌گیرند و بسوی نسبیت کشیده می‌شوند و همین طور یک حالت‌ دیالکتیک میان نهیلیست و تعصب وجود دارد که همواره در جریان است. خود برگر نیز به این مطلب اذعان دارد:«من فکر می‌کنم درباره جامعه‌شناسی دین در عصر حاضر، عمده‌ترین تحولات ذهنی دقیقا به رها کردن نظریهء قدیمی عرفی شدن مربوط است و این تحول‌ نه به دلیل تغییرهای فلسفی یا الهیاتی روی داده است،بلکه به این دلیل است که این نظریه‌ قادر نبوده برای تأیید خود شواهد تجربی کافی از مناطق مختلف جهان(به خصوص امریکا) جمع‌آوری کند»."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.