مفاهیم تربیتی و اخلاقی از دیدگاه تفسیر المیزان - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

مفاهیم تربیتی و اخلاقی از دیدگاه تفسیر المیزان

نویسنده:

(2 صفحه - از 40 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : لهو ، جوانان ، تکبر ، اطلاعات ، لعب ، جوانان مشکلات اخلاقی سیاسی ، اختلالات ، لغو ، سیاسی ، شخصیت

خلاصه ماشینی:

"02 تکبر تکبر عبارت است از اینکه کسی بخواهد خود را مافوق دیگری و بزرگتر از وی جلوه‌ دهد و لذا وقتی کسی در گفتار و رفتار خود را بگیرد و بخواهد با تصنع در عمل و گفتار دل دیگران را مسخر خود نموده،در دلها جا کند و قصد قبولاندن تحمیلی خود را به آنان‌ داشته باشد و با زبان بی زبانی بگوید که از آنان شریف‌تر و محترم‌تر است؛به چنین‌ کسی می‌گویند تکبر ورزید و دیگران را خوار و ذلیل شمرد. اینها موج آفرین است می‌توان‌ از برنامه‌های خاص نوجوانان و جوانان که در رادیو و تلویزیون یا احیانا جراید مطرح است‌ استفاده کرد،مجموع اینها یک موجی را ایجاد می‌کند که این موج در گرایش‌ جوانان و هدایت آنان بسیار موثر است. بلکه‌ برخوردهای عقلانی و منطقی باید چاشنی‌ احساسی هم داشته باشد،موج آفرینی به‌ کار بردن آن چاشنی احساسی است و ما می‌خواهیم که در قالب برنامه‌هایی مثل‌ تشکیل جلسات،سمینارها،نمایشگاهها، انجمنهای اسلامی،رادیو تلویزیون در میان‌ نوجوانان و جوانان این موج را بوجود آوریم، که در این صورت بسیاری از مشکلات‌ سیاسی و بسیاری از مشکلات اخلاقی را حل خواهیم کرد. ما قبل از جنگ در میان نوجوانان و جوانان مشکلات اخلاقی سیاسی فراوانی‌ داشتیم که الآن نداریم،چون جنگ یک‌ موج آفرینی کرده و این موج آفرینی خود بخود این مشکلات را تحت الشعاع قرار داده‌ است و لذا اگر این موجها بصورت‌ صحیحی بوجود بیاید،می‌تواند در حل‌ بسیاری از مشکلات مفید باشد. یعنی ما وقتی تندروی بکنیم و یک‌ نوجوان کم سن و سال را به یک نهاد گرایش‌ تند بدهیم،گاه یک سرخوردگی‌هایی ایجاد می‌شود اما اگر این تقویت روح نهادگرایی‌ بصورت آرام و کمی با ملایمت انجام‌ بگیرد و همراه با واقع‌بینی باشد نه‌ بصورت حاد و تند،بسیار موثر است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.