Skip to main content
فهرست مقالات

که در این آینه صاحب نظران حیرانند

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 76 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : شعر ، شاعر ، غزل ، دیوان ، صائب ، هنری ، جنون ، شراب ، احساس ، مسعود سعد

خلاصه ماشینی:

"با اینهمه شاعرانی چون سیف فرغانی بسیاراند کند زیرا گرچه او را تیره و سنان جنگ نیست اما زبان و بیان نصیحت و افشاگری هست تا بگوید و بسراید: اندرین دور که رفت از پی نان دین را آب‌ شاهبازان چو شتر مرغ شدند آتشخوار راست گویم چو کدو جمله کدو و شکند این جماعت که ز پالیز ز مانند خیار دین از این قوم ضعیف است ازیرا ببرد ظلمت چهرهء شب روشنی روی نهار کم عیار است زر شرع،چو هر قلابی‌ سکه برد از درم دین ز برای دینار عزت از فقر طلب کز اثر او پاک است‌ شعرت از حشو ثناهای سلاطین کبار7 *** و البته تفاوتهاست بین اشعار برآمده از دل سیف و سروده‌های بنابر مصلحت‌ مسعود سعد زیرا دست‌کم در دیوان سیف تضادی نمی‌بینیم تا دربارهء او و سروده‌هایش بد داوری کنیم در حالیکه مسعود چون بسیاری از شاگردان دیگر شعر را تنها وسیله‌ای برای احساس می‌داند هرچند متضاد و متناقض جایی‌ می‌گوید: هیچ کس را غم ولایت نیست‌ کار اسلام را رعایت نیست‌ نیست یک ده درین همه اطراف‌ که در و وهن را سرایت نیست‌ کارهای فساد را امروز حد و اندازه‌ای و غایت نیست‌ می‌کنند این و هیچ مفسد را بر چنین کرده‌ها نکایت نیست‌ نیست انصاف را مجال توان‌ عدل را قوت حمایت نیست‌ زین قوی دست مفسدان ما را دست انصاف یک جماعت نیست‌8 همین شاعر که دل بر اسلام می‌سوزاند چوب لب به مدح گشاید ممدوح را خدا خواند و گوید: گشته گردان به حکم تو گردون‌ داده گردن به امر تو اختر9 گاه از صفای دل و روشنی ضمیر یا دوستداری و هواخواهی دیده را بر دیدن‌ تضادها که کم یا بیش همگان و علی الخصوص شاعران راست فرو می‌بندد: استاد دل آگاه و سخن‌سنج و شاعر بلیغ گفتار معاصر مرحوم سید عبد الکریم‌ امیری فیروز کوهی ازآن‌روی که دل در گرو عشق اشعار«صائب تبریزی» دارد،گویندهء آن اشعار را مردی بکمال و عاری از عیب می‌شمرد و می‌گوید: «صائب باشک شیعی امامی اثنا عشری و مردی کاملا دیندار و مواظب فرایض و واجبات و معتقد اصول و مبادی بوده است و این اعتقاد و ایمان و عمل به ارکان آن‌ همه‌جا در تلو اشعار و ابیات او ملحوظ بوده است راجع‌به ابیاتی که حاکی از دینداری‌ و مواظبت او در اعمال شرعی است زیاد محتاج به استشهاد نیستیم..."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.