چکیده:
جهیز یا اثاث مورد نیاز خانه که زن آنها را با خود به خانه شوهر میبرد،در زندگی خانوادگی چندان اهمیت دارد که زندگی بدون آن برای بسیاری از زوجهای جوان میسر نیست.گرچه اغلب،برای پدر و مادر زوجه اثاث مورد نیاز خانه یا بخش اساسی آن را به وی تملیک میکنند،ولی همواره فراهم کردن جهیز برای زوجه یا حتی پدر و مادر وی نیز در شرایط کنونی امکانپذیر نیست.بیمه جهیز راهکار و فرصت مناسبی است که خانوادهها بدون تحمل فشار اقتصادی و با برنامه درازمدت برای خرید جهیز دخترشان،سرمایهگذاری کنند.نگهداری سالم و بیخطر جهیز تهیه شده نیز به تمهیداتی نیاز دارد.بیمه تمام یا بخشی از اثاث خانه(بیمه اموال)و بیمه مسؤولیت مالک یا دارنده جهیز،نگرانی ناشی از خطرهای احتمالی تهدیدکننده اموال و مسؤولیت ناشی از آنها را نیز از بین میبرد.ابعاد گوناگون حقوقی و اجتماعی بیمه جهیز در این مقاله تجزیه و تحلیل شده است.
خلاصه ماشینی:
"به علاوه نوعی تحصیل دلیل درباره ارزش جهیزیه تلقی میشود زیرا هرگاه پدر و مادر به جای خرید اثاث خانه به شکل سنتی بیمهنامه جهیز در اختیار دختر خود قرار بدهند تا او با اخذ سرمایه تشکیل شده اثاث مورد نیاز منزل را با همکاری شوهرش بخرد و از آنها در اینباره رسید بگیرند، وجود رسید دلیل تملیک جهیز و بردن آن به خانه شوهر است و نقش مشارکت زن در زندگی مشترک را نیز نشان میدهد.
5-عدم پیشبینی پارهای از مزایا گفته شد که:طراحان برخی از شرکتهای بیمه(بیمه ایران،همان)با الهام از بیمه سرمایهگذاری و پرداخت سرمایه در مدت معین طرح بیمه جهیزیه یا سرمایهگذاری برای تهیه جهیز را ریختهاند ولی عدم پیشبینی امتیاز تعلق وام به بیمهگذار یا استفادهکننده و عدم امکان بازخرید بیمهنامه چنانکه در بیمههای پسانداز و پرداخت سرمایه رواج دارد،قابل انتقاد است.
7-شرایط و ویژگیها برای تشکیل و اجرای قرارداد بیمه جهیز وجود شرایط عمومی صحت قراردادها؛ قصد و رضای دو طرف(بیمهگذار و بیمهگر)،اهلیت(بلوغ،عقل و رشد)آنها،وجود شرایط لازم برای مورد معامله یعنی تعهد بیمهگذار و بیمهگر(مالیت،منفعت عقلایی و مشروع داشتن،معلوم و معین و مقدور بودن)،مشروعیت جهت و نیز پارهای از شرایط اختصاصی به ترتیب ذیل ضروری است: 1-از آنجا که بیمه تأمین جهیز نوعی بیمه پرداخت سرمایه در انقضای مدت است از اصل جبران خسارت پیروی نمیکند(السنهوری،همان 4141)و هرکس که نفع بیمهای دارد میتواند سرمایهگذاری کند(دستباز،همان،ص 21 و 31)."