خلاصه ماشینی:
"01 صحابه و نسخ یکی از موضوعات بسیار مهم در بحث نسخ که به عبارتی گرهگشای بسیاری از مشکلات و دشواریهای مسأله نسخ بهشمار میآید،و پاسخ بسیاری از شبههای وارد بر نسخ بدان وابسته است،شناخت این حقیقت است که صحابه و یاران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم از این واژه چه معنایی اراده میکردند؟آیا معانی اصطلاحی امروزین نسخ برای آنها شناخته شده و معهود بود؟یا اینکه آنان مفهومی غیر از آنچه در دورههای بعد اراده میشد در نظر داشتهاند؟ در پاسخ باید گفت:نزد صحابه نسخ،مفهومی عام و گسترده داشت11و به معنای لغوی،یعنی از بین بردن و زایل ساختن به کار میرفته است.
اگر واقعا عبارت مورد ادعای خلیفه دوم آیهء قرآن بود،به چه دلیل وی از قرار دادن آن در قرآن بیمناک بود؟و چرا سوگند یاد کرد که اگر ترس از مردم نبود که بگویند عمر چیزی بر قرآن افزود،آن را در قرآن ثبت میکردم؟و چرا زید بن ثابت-که از سوی مقام خلافت مأمور تدوین و گردآوری قرآن بود-از پذیرش آن به عنوان آیهء قرآن امتناع ورزید؟آیا جز این بود که نه زید و نه دیگران چنین چیزی را از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نشنیده بودند،و هیچکس آن را به عنوان آیه یا حدیث نمیشناخت؟96 بنابراین منسوخ التلاوة چه از نوع اول باشد،یعنی نسخ تلاوت؛و چه از نوع دوم باشد، یعنی نسخ تلاوت و حکم؛به دلیل عقل و نقل باطل و مردود است.
چنانکه درباره آیه دوازده و سیزدهم سورهء مجادله،یعنی پرداخت صدقه به هنگام نجوی با پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم،پس از بحث و بررسی لازم مینویسد:«با این بیان معلوم شد که در مفهوم این آیه جز التزام به وقوع نسخ چارهای نیست و باید قبول کرد که حکم آیهء اول با آیهء دوم منسوخ گردیده و برداشته شده است."