Skip to main content
فهرست مقالات

ویژگیهای جوان معیار از دیدگاه امام خمینی (ره) با تأکید بر صحیفه امام (ره)

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (20 صفحه - از 148 تا 167)

کلیدواژه ها :

تعلیم و تربیت ،امام خمینی(ره) ،تکلیف ،جوان معیار ،هدفهای پرورشی

Imam Khomeini ،eligible young ،educative and flourishing aims ،religious obligations education

کلید واژه های ماشینی : جوان ، امام‌خمینی ، امام ، ویژگیهای جوان معیار ، امام‌خمینی ( ره ) ، اسلام ، ویژگیهای جوا ، اجتناب ، اهداف واسطه‌ای ویژگیهای جوان ، معیار از دیدگاه امام‌خمینی

هدف؛این پژوهش با هدف تبیین ویژگی‌های جوان معیار از دیدگاه امام خمینی(ره)و با تأکید بر صحیفه امام(ره)از طریق اهداف واسطه‌ای صورت گرفته است.روش؛این پژوهش با روش تحلیل‌ اسنادی انجام شده است.یافته‌ها؛یافته‌های پژوهش عبارتند از:1-در اهداف واسطه‌ای سیاسی-نظامی‌ ویژگیهای جوان معیار عبارتند از:کسب آگاهی و هشیاری،اهتمام در ترویج اسلام،تولی و تبری، استقلال‌طلبی و...2-در اهداف واسطه‌ای اعتقادی و اخلاقی ویژگیهای جوا معیار عبارتند از: شهادت‌طلبی،تهذیب نفس،فقاهت،اجتناب از یأس،جهاد توأمان و...3-در اهداف واسطه‌ای‌ پرورشی ویژگیهای جوان معیار عبارتند از:حفظ تندرستی،دقت در دوستیابی و تقویت اراده.4-در اهداف واسطه‌ای ویژگیهای جوان معیار عبارتند از:ارتباط با روحانیت،امر به معروف و نهی از منکر، توجه به اهمیت خانواده و...5-در اهداف واسطه‌ای اجتماعی،اقتصادی ویژگیهای جوان معیار عبارتند از:اجتناب از سلیقه‌ورزی شخصی در اسلام،اهتمام در فعالیت اقتصادی و...6-در اهداف واسطه‌ای‌ علمی-آموزشی،فرهنگی ویژگیهای جوان معیار عبارتند از:علم‌آموزی،زمانبندی و برنامه‌ریزی، اجتناب از مدرک‌گرایی و...نتیجه‌گیری؛جوان معیار و شایسته از منظر امام خمینی(ره)جوانی است‌ که در مسیری مطمئن حرکت کند و گرفتار برخی خناسان و منحرفان وابسته نشود.

Aim: The present paper aims at defining imam khomini، s viewpoint on the qualifications of eligible young. Method: The method of the research is documents and archival method. Results: The results of the study are as follow: 1- specifications of eligible young in political viewpoint are: acquiring knowledge and consciousness- propagation of Islam through word and actions– to associate and dissociate {tavalla va tabarra} – independency-…. 2- specifications of eligible young in moral and faith viewpoint are: to be prepare for martyrdom- refinement {tahzib} - expertise {fighahat} - avoiding despair-endeavour {jihad} -…. 3- Specifications of eligible young in cultural and educative viewpoint are to be healthy – hard determination – careful friend finding-….4- Specifications of eligible young in religious and spiritual viewpoint are to be related with masques and ecclesiastics-promotion of good and prevention of evil- giving importance to family -….5- Specifications of eligible young in social-economical viewpoint are to avoid individual reasoning in Islamic arguments-developing economic activities،……6- Specifications of eligible young in scientific ،pedagogical and cultural viewpoint are: learning science and knowledge، scheduling and programming،….. Conclusion: Eligible young in Imam Khomeini، s viewpoint is some one who moves in a trustful path and is not misguided، slinking or astray.

خلاصه ماشینی:

"در این مقاله سعی بر این است که دیدگاههای امام(ره)را درخصوص جوان معیار و شایسته در قالب‌ هدفهای واسطه‌ای اسلام برای رسیدن به هدف نهایی قرب و رضای الهی با توجه به رهنمودهای آن‌ حضرت در صحیفه ایشان بررسی شود. 1-هدفهای سیاسی-نظامی اهداف واسطه‌ای سیاسی و نظامی که در جامعه اسلامی امکان وصول به هدف نهایی آفرینش انسان را زمینه‌سازی می‌نمایند و امام(ره)نیز با توجه به اهمیت اینگونه تربیت و آگاهی در دوره‌های زمانی قبل و بعد از انقلاب به آن اشاره و تأکید فرمودند عبارتند از: -تربیت روحیه پذیرش حاکمیت مطلق خداوند بر جهان و انسان و آشنایی با طرق و شیوه‌های اعمال‌ این حاکمیت در جامعه. 2-هدفهای اعتقادی و اخلاقی درخصوص اهداف اعتقادی-اخلاقی اسلام که امام خمینی(ره)این مربی روشنگر نیز همواره بر مبنای‌ آن توصیه‌های نابی را خاصه برای قشر جوان ارائه نمودند از قرار زیر می‌باشند: -تقویت ایمان و اعتقاد به مبانی اسلامی از طریق تبیین و تعلیم اصول و معارف و احکام دین مبین اسلام. 6-هدفهای علمی و آموزشی،فرهنگی از منظر اسلام علم دارای دو ارزش است:یکی ارزش نظری یا مطالعه و کسب علم برای ابراز استعداد و ارضای میل کنجکاوی و تجربه‌اندوزی شخصی؛دیگری ارزش عملی یا توجه به جنبه عملی و کاربردی‌ علم برای نفع مادی و اسلام به هر دوگونه ارزش توجه دارد(شعاری‌نژاد،1831)در حقیقت علم و عمل، علم و تعهد به منزله دو بال هستند که با هم می‌توانند به مراتب تعالی و ترقی برسند(حسینی،5731، ص 233)و در این خصوص اهداف واسطه‌ای زیر را مدنظر قرار داده است: -تقویت روحیه مطالعه،بررسی،تحقیق و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی،فرهنگی،فنی و غیره با اتکا به فلسفه اسلامی."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.