چکیده:
امام خمینی حکیمی صدرایی است که بیش از بیست سال به تدریس حکمت متعالیه اشتغال داشته و توانسته بزرگترین انقلاب جهان را رقم بزند.در این نوشته نشان داده شده که امام خمینی حرکت جوهری و ارادی را که فقط در حکمت متعالیه مطرح شده،میپذیرد و انسانشناسی خودش را بر آن استوار میکند.بازتاب این انسانشناسی متعالی در ذکر انواع سیاستها به الهی و غیر الهی یعنی شیطانی و حیوانی و نیز تحلیل مسائل سیاسی ایران و جهان ظهور و بروز بیشتری یافته است.لذا میتوان گفت حکمت متعالیه پشتوانه و پشتیبان فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران و متأثر از آن است و میتوان از آن به عنوان چهارچوبی جهت تحلیل انقلاب اسلامی ایران استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"این نوشته نشان داده شده که امام خمینی حرکت جوهری و ارادی را که فقط در
این مطلب را مترجم از قول حضرت امام خمینی نقل کرده است.
حال این سخن مطرح است که کتاب تقریرات فلسفه امام خمینی،چنانکه از عنوانش هم
ایشان در تعریف عرفان از منظر امام خمینی بر این باور است که: عرفان عبارت است از معرفت خدا و شئون ذاتی و تجلیات اسمایی و افعالی
این باور است که حضرت امام اگرچه مباحث فلسفی دارند،اما در آثارشان تعریفی از فلسفه ارائه
گفت این اندیشهء فلسفی حضرت امام در پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم تأثیر داشته است؟برای ارائهء پاسخ این پرسش لازم نیست دست به دامن حدس و تخمین و گمان بشویم،چرا که امام خود
دکتر حسین نصر نیز حرکت امام خمینی را براساس حکمت متعالیه تحلیل و تفسیر کرده و
با توجه به این عبارت روشن میشود که امام خمینی حرکت جوهری طبیعی و ارادی را به
نکته اول:نکته اول این است که باید ببینیم که از منظر حضرت امام ویژگی کتاب اخلاقی
امام خمینی راجع به پیروزی انقلاب اسلامی هم با نگاه مبتنی بر برادری میفرماید این آیه یک
احلاقی چهل حدیث از حرکت جوهری تکوینی و ارادی سخن گفته است و لذا این فرمایش مربوط به اخلاق است-آن هم اخلاق فردی و موعظه و نصیحت-نه حوزه انقلاب و سیاست و
امام خمینی در جلد سوم تقریرات فلسفه که قبلا گفتیم این کتاب به
ارادی و طبیعی انسان که امام خمینی آن را مطرح میکند مبتنی برحکمت متعالیه است و تأثیر
نکتهای که جا دارد اینجا طرح شود این است که ظاهرا تحلیلهای امام بعد از انقلاب یا حداقل"