Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل فلسفی

نویسنده:

ISC (34 صفحه - از 67 تا 100)

کلیدواژه ها :

تحلیل فلسفی ،تحلیل تجزیه‌ای ،تحلیل بازگشتی ،تحلیل تفسیری

کلید واژه های ماشینی : تحلیل، گزاره، تحلیل فلسفی، تفسیر، افلاطون، ارسطو، منطق، صدق، برهان، اصل

مقاله حاضر از دو بخش تشکیل شده است.در بخش اول که قسمت اصلی‌ مقاله را تشکیل می‌دهد و طبعا هم از اهمیت بیشتری برخوردار است و هم دارای‌ تفصیل بیشتری است،تحلیل فلسفی از منظر فیلسوفان غربی مورد بررسی قرار گرفته‌ است.در این بخش سه قسم تحلیل فلسفی معرفی خواهد شد.تحلیل تجزیه‌ای‌1، تحلیل بازگشتی‌2و تحلیل تفسیری‌3.تحلیل تجزیه‌ای عبارت است از هر نوع روشی در تحقیق که مبتنی است بر کاویدن یک کل و مرکب-همچون مرکب‌های مفهومی-به‌ گونه‌ای که توجه به اجزاء و نشان دادن نحوهء ترکیب آنها با یکدیگر،تصدیق به‌ گزارهء مشتمل بر حکم آن کل را امکان پذیر می‌سازد.تحلیل بازگشتی عبارت است‌ از بررسی کلیه مقدماتی(قریب و بعید)که داریم استدلال مرکب،نهایتا منجر به‌ اثبات یک گزارهء معین می‌گردد.تحلیل تفسیری آن است که با تفسیر یک یا چند گزاره یا مفهوم بتوان صدق و حقانیت یک گزارهء معین را نشان داد. در بخش دوم نشان داده شده است که فیلسوفان مسلمان در مباحث خویش،از هر سه قسم تحلیل بهره برده‌اند و بر خلاف بعضی مشرب‌های فلسفی غربی،روش تحلیل‌ فلسفی خود را در هیچیک از آنها منحصر نکرده‌اند.

خلاصه ماشینی:

"نیست ولی نکتهء اصلی وی تأکید بر آن است که تحلیل باید با ترکیب توأم شود تا بتواند راه‌ در این بحث مفهوم بازگشتی تحلیل غالب است. راموس،"تحلیل‌"شیوه‌ای برای حل مسائل نیست،و اگر بتواند به عنوان یک شیوهء کشف مورد فهم واقع شود،در این صورت تنها در اموری به کار می‌رود که قبلا معرفت‌ تکمله‌ای است مناسب برای تحلیل ثانی ارسطو که دغدغه گالیله را نسبت به روش و بنا بر این دو نوع روش وجود دارد،یکی برای کشف صدق که با عنوان تحلیل یا روش‌ دکارت خود تصریح دارد آنچه در بیان این قواعد در اندیشه او اثر نهاده است عبارتست از با تحلیل موضوع آغاز می‌گردد با این هدف که گزاره مورد نظر با کاربرد متوالی و پیاپی‌ بخصوص در بحث معرفت بیشتر از روش تحلیل تجزیه‌ای استفاده نموده است. در مورد نحوهء انجام این تحلیل توسط کانت اعتراض داشتند وبرخی(که آنها را نو کانتیان‌69 تحلیل در فلسفهء تحلیلی بیشتر به معنای بعد تعبیری و تفسیری است تا مفهوم تجزیه آن در این تحلیل منطقی است که بکار گرفته شده آنهم اول بار در مقالهء پیرامون‌81اشاره در سال 1905 که رمسی آن را پارادایم فلسفه خوانده است و نقش اساسی در تأسیس فلسفهء تحلیلی‌ هر سه قسم از اقسام تحلیل مورد توجه فیلسوفان مسلمان قرار گرفته است. در مورد آراء فیلسوفان مسلمان آن است که ایشان اگر چه این اقسام را بطور مستقل و یکجا تفسیر این گزاره آن است که وجود عین موجودیت است‌ 2)از گزاره‌هایی که موضوع آن‌"عدم‌"است تفسیر خاصی وجود دارد که اگر مورد توجه‌"

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.