چکیده:
هدف پژوهش شناسایی عمدهترین موانع و راهکارهای استفاده از قابلیتهای بانکهای اطلاعاتی التکرونیکی از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان بود.روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری این مطالعه کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 88-7831 بودند که تعداد آنها 5304 اعلام شد.حجم نمونه طبق جدول کرجسی و مورگان 083 نفر تعیین شد که از بین آنان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 083 نفر انتخاب شدند.ابزار جمعآوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساختهای با روایی 0/48 و پایانی 0/58 مشتملبر سه قسمت بود.قسمت اول مربوط به اطلاعات فردی پاسخ هندگان بود و در قسمت دوم به شناسایی عمدهترین موانع استفاده از قابلیتهای بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی و قسمت سوم به شناسایی عمدهترین راهکارها در این خصوص پرداخته شد.به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری فراوانی،درصد و t تک متغیره استفاده شد.نتایج نشان داد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی عمدهترین مانع را در زمینهی استفاده از بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی«عدم آشنایی با مهارتهای جستجوی اطلاعات»با میانگین(4/72)که بیشتراز سطح متوسط(3)بود قلمداد نمودند و در خصوص راهکارها،اجرای دورههای آموزش زبان انگلیسی در جهت استفاده بهتر از شبکه جهانی وب(18/2 درصد)و برگزاری دورههای تخصصی آموزش مهارتهای جستجوی بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی(57/7 درصد)را بیان نمودند.
خلاصه ماشینی:
"هدف پژوهش شناسایی عمدهترین موانع و راهکارهای استفاده از قابلیتهای بانکهای اطلاعاتی التکرونیکی از
مطالعه کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 88-7831 بودند که تعداد آنها 5304
عمدهترین موانع استفاده از قابلیتهای بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی و قسمت سوم به شناسایی عمدهترین
نتایج نشان داد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی عمدهترین مانع را در زمینهی استفاده از
متوسط(3)بود قلمداد نمودند و در خصوص راهکارها،اجرای دورههای آموزش زبان انگلیسی در جهت استفاده بهتر
اما در کشور ما استفاده از پایگاههای اطلاعاتی الکترونیکی توسط دانشجویان به دلایل
تفاوت معنیداری بین نظرات دانشجویان و اعضاء هیأت علمی در این خصوص وجود ندارد.
1-اصلیترین موانع استفاده از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصهفهان از
2-مهمترین راهکارها جهت استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان از
جدول 1:آزمون t تک متغیره،مقایسه میانگین موانع استفاده از بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی از دیدگاه
الکترونیکی با(57/7 درصد)،افزایش بودجههای اختصاصی وزرات علوم با(57/5 درصد)، گنجاندن دروس در قالب واحدهای آموزشی دانشجویان در خصوص مهارتهای جستجو با
نتایج بهدست آمده در خصوص موانع استفاده از بانکهای اطلاعات الکترونیکی نشان داد
توجه در نتایج پژوهش این بود که مؤلفه آگاهی نداشتن از مزایای استفاده از منابع الکترونیکی،
نتایج این پژوهش در خصوص عدم آشنایی بامهارتهای جستجوی اطلاعات با
اطلاعرسانی الکترونیکی در قالب کتابخانههای دیجیتال و در کشورهای پیشرفته میباشد کاربران مسلط به زبان انگلیسی بهتر میتوانند ضمن شناسایی منابع علمی معتبر از طریق فرآیند صحیح
موجب افزایش سرعت در بازیابی منابع اطلاعاتی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی میشود،
بررسی نگرش و میزان استفاده اعضاء هیأت علمی دانشگاه شیراز از
میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز از فنآوری"