چکیده:
در دهه حاضر؛چند رسانهای بهعنوان یکیاز ابزارهای نوین آموزشی به گسترش دانش در عصر اطلاعات کمک فراوانی کردهاند.تصاویر گرافیکی یکیاز عناصر نظام چند رسانهای میباشند که امکان بیشترین خلاقیت را برای یادگیری فراهم میسازند.تصاویر گرافیکی پویا برای تحصیل و افزایش یادگیری طراحی شده و در نرمافزارهای آموزشی گنجانده میشوند.هدف این پژوهش،مطالعه تأثیر نقش تصاویر گرافیکی در دو نقش پویا و ایستا بر یادگیری درس هندسه بود.این تحقیق کاربردی و از نوع شبه آزمایشی بود.سه فرضیه در رابطه با تأثیر تصاویر گرافیکی پویا و ایستا در مقایسه با روش سنتی متداول بریادگیری درس هندسه تدوین شد.از طرح آزمایشی پیش آزمون پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شد.قبل از مداخله متغیر مستقل،پیشآزمون جهت همگنی گروهها به عمل آمد.جامعه آماری دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری خوشهای از سه نقطه به صورت تصادفی انتخاب شدند.از هر منطقه یک مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس 03 نفری جهت انجام پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت.از آزمون t دو گروه مستقل جهت بررسی تفاوت میانگین گروهها استفاده شد.نتایج نشان داد که بین روش یادگیری درس هندسه با استفاده از تصاویر گرافیکی پویا،ایستا و سنتی تفاوت معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"سال اول-شماره دوم-زمستان 9831تأثیر تصاویر گرافیکی پویا و ایستا بریادگیری هندسه
تصاویر گرافیکی پویا برای تحصیل و افزایش یادگیری طراحی شده و در نرمافزارهای
گرافیکی پویا و ایستا در مقایسه با روش سنتی متداول بریادگیری درس هندسه تدوین شد.
نتایج نشان داد که بین روش یادگیری درس هندسه با استفاده از تصاویر
به این روش آموزش هندسه بااستفاده از تصاویر متحرک که
استفاده از تصاویر گرافیکی پویا در محیط یادگیری چند رسانهای فرصتهایی را برای
که:تصاویر گرافیکی در محیط چند رسانهای در کدام شرایط(پویا و ایستا)یادگیری را بیشتر
تحتتأثیر قرار میدهند؟و آیا بین یادگیری دانشآموزانی که بااستفاده از چند رسانهای(پویا و
استفاده از تصاویر گرافیکی پویا است؛بریادگیری تأثیر مثبت دارد و اثر آن در نقش مربی بیشتراز
این پژوهش نشان داد توالی فرمت ارائه تصاویر ثابت برروی یادگیری تأثیر دارد؛اما در مقایسه با
2. بین تأثیر تصاویر گرافیکی پویا و روش سنتی بریادگیری هندسه تفاوت معناداری وجود
3. بین تأثیر تصاویر گرافیکی ایستا و روش سنتی بریادگیری هندسه تفاوت معناداری وجود
جدول 1:توزیع فراوانی و مقایسه میانگین یادگیری هندسه بااستفاده از تصاویر پویا و ایستا
فرضیه دوم:بین تأثیر تصاویر گرافیکی پویا و روش سنتی بریادگیری هندسه تفاوت معناداری
جدول 2:توزیع فراوانی و مقایسه میانگین یادگیری هندسه بااستفاده از تصاویر پویا و سنتی
استفاده از تصاویر پویا و روش سنتی تفاوت معناداری وجود ندارد.
فرضیه سوم:بین تأثیر تصاویر گرافیکی ایستا و روش سنتی بریادگیری هندسه تفاوت معناداری
درس هندسه بااستفاده از تصاویر گرافیکی ایستا و روش سنتی تفاوت معناداری وجود ندارد.
چند رسانهای امکان درج تصاویر گرافیکی پویا و تعاملی را فراهم نمایند."