چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی-هیجانی کودکان با سن و جنس آنها و نیز اشتغال مادران در یک گروه نمونه به حجم 217 کودک 6-4 ساله(853 دختر،763 پسر) مهد کودکها و مراکز پیشدبستانی تهران انجام شد.مادران گروه نمونه نسخه فارسی پرسشنامه غربالگری اختلالات اجتماعی/هیجانی پیشدبستانی(میلر،مایشی و میلر،7991؛دادستان و دیگران، 9831)را تکمیل کردند.نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که دختران در مهارتهای اجتماعی، مهارتهای ارتباطی،مهارتهای زندگی روزمره و رفتارهای سازش نایافته-فزونکنش نسبت به پسران نمره بهتری کسب کردند.کودکان 6-5 ساله نیز در مقایسه با کودکان 5-4 ساله در رفتارهای سازشنایافته/فزونکنشی و نیز مهارتهای زندگی روزمره نمره بیشتری به دست آوردند.کودکانی که مادران شاغل داشتند،نسبت به کودکان دارای مادران خانهدار،نمره بالاتری در مهارتهای ارتباطی کسب کردند.استلزامهای مربوط به درک رفتارهای کودکان و نیز برنامهریزیهای آموزشی و تربیتی بر پایه یافتههای این مطالعه مورد بحث قرار گرفت.
This study aimed to study the relationship between children’s socialemotional skills with their sex، age and mother job status in a sample of 712 children (358 girls، 367 boys) 4-6 aged selected from kindergartens and preschools of Tehran. The mothers completed the Persian version of Kindergarten Inventory of Social/Emotional Tendencies (Miller، Michie، & Miller، 1997، Dadsetan et al.، 2010). The results of MANOVA and T-test revealed girls were higher in social skills، communication skills and daily living skills and lower in maladaptive/ hyperactivity behaviors than boys. The 5-6 years old children had higher scores in controlling maladaptive/hyperactive behaviors and daily living skills than 4-5 years old group. The children who had employed mothers were higher in communication skills than who had housewife mother. The implications about understanding children behaviors and educational programming were discussed.
خلاصه ماشینی:
تاریخ تصویب مقاله:09/4/6مهارتهای اجتماعی-هیجانی کودکان پیش از دبستان:یک
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارتهای اجتماعی-هیجانی کودکان با سن و جنس
آنها و نیز اشتغال مادران در یک گروه نمونه به حجم 217 کودک 6-4 ساله(853 دختر،763 پسر)
(****)مربی دانشگاه پیامنور تهران رفتارهای سازشنایافته/فزونکنشی و نیز مهارتهای زندگی روزمره نمره بیشتری به دست
بسیاری از پژوهشگران تحول اجتماعی-هیجانی را در کنار مهارتهای شناختی و زبانی
(برای نمونه بورمیستر و دیگران،7002) ADHD را در پسران بین 2 تا 3 برابر بیشتر از دختران
(3)- inattention اختلال نیز اغلب حرمت خود پایینتر و مشکلات اضطرابی بیشتر و پسران میزان بالاتری از
یافتههای پژوهشی نیز گویای این واقعیت است که در بسیاری از الگوهای ارتباطی و
بررسی کردهاند،نشان داده شده است که بهگونه کلی اشتغال مادر در سالهای اولیه زندگی کودک به تحول مشکلات درونیسازی شده و برونیسازی شده منجر نمیشود و حتی کودکان با
جمعیتشناختی کودکان(جنس و سن کودک و اشتغال مادر)با مهارتهای اجتماعی-هیجانی
-آیا بین مهارتهای اجتماعی/هیجانی دختران و پسران تفاوت وجود دارد؟
-آیا مهارتهای اجتماعی/هیجانی کودکانی که مادران شاغال دارند بیشتر از کودکانی
-آیا مهارتهای اجتماعی/هیجانی کودکان 5-4 سال کمتر از کودکان 6-5 سال است.
چندمتغیری لاندای ویلکز P>0/001ṣF-4/89 سن و مهارتهای اجتماعی-هیجانی:چنانکه در جدول 3 دیده میشود مقادیر F محاسبه
فزونکنش بیشتر و نیز مهارتهای کمتری در زندگی روزمره نسبت به گروه کودکان بزرگتر
اشتغال مادر و مهارتهای اجتماعی-هیجانی:مقایسه مهارتهای ششگانه کودکان بر
ملاحظه میانگینهای دو گروه نشان میدهد که کودکان مادران شاغل (M-35/07) از مهارتهای ارتباطی بیشتری نسبت به
کودکان ایرانی،پسران در معرض خطر بیشتری برای مشکلات اجتماعی و هیجانی در