چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش حمایت سازمانی،تجربه رایانه،اضطراب رایانه و خودکارآمدی رایانه در پیشبینی کاربست رایانه توسط کارشناسان دانشگاه تهران با استفاده از مطالعات همبستگی از نوع الگویابی روابط بین متغیرها میباشد.به این منظور با استفاده از مدل TAM (مدل پذیرش تکنولوژی)و پیشینه نظری و تجربی مدل مفهومی تدوین و پیشنهاد شد.برای سنجش تجربه رایانه از مقیاس آشنایی و تجربه رایانه پوتوسکی و بابکو،برای اندازهگیری حمایت سازمانی از مقیاس حمایت سازمانی ایگباریا و همکاران،برای اندازهگیری خودکارآمدی رایانه از مقیاس خودکارآمدی رایانه کامپیو و هیگینز و برای سنجش اضطراب رایانه از مقیاس اضطراب رایانه هینس،گلس و نایت استفاده شده است.ابزارهای نامبرده در بین نمونه 603 نفری از کارشناسان تهران که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعیین شده بودند،به اجرا درآمد و دادههای لازم گردآوری شد.با توجه به اینکه تعداد از پرسشنامهها قابل استفاده نبودند از تحلیل حذف شد و در نهایت 452 پرسشنامه در تحلیل نهایی مورد استفاده قرار گرفت.641 نفر از پاسخگویان مرد و 801 نفر زن بودند.دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت.یافته های پژوهش حاکی از آن است که تجربه استفاده از رایانه تاثیر مستقیم و مثبتی بر استفاده از رایانه و تاثیر مستقیم و منفی بر اضطراب رایانه دارد.از طرف دیگر،حمایت سازمانی اثر مستقیم و مثبتی بر خودکارآمدی رایانه داشته و درعینحال تاثیری بر اضطراب رایانه ندارد.خودکارآمدی رایانه نیز تاثیری بر اضطراب و استفاده از رایانه نداشته و اضطراب رایانه نیز اثر مستقیم و منفی بر استفاده از رایانه دارد.علاوه بر این،نتایج حاکی از آن است تنها تجربه استفاده از رایانه اثر غیر مستقیمی بر استفاده از رایانه داشته و این اثر از طریق خودکارآمدی رایانه صورت میگیرد.به عبارت دیگر،خود کارآمدی رایانه نقش واسطهای را بین تجربه رایانه و استفاده از رایانه ایفا میکند.در مجموع،با توجه به نتایج بدست آمده میتوان عنوان کرد که مدل پیشنهادی با دادههای تحقیق برارزش نسبتا خوبی دارد و قادر است که 02 درصد از واریانس استفاده از رایانه را تبیین کرد.
The present study aimed to explore the role of organizational support، computer experience، computer anxiety and computer self efficacy in predicting computer implementation among the experts of University of Tehran. In doing so، conceptual model of research has been designed and suggested using TAM model (Technology Acceptance Model) and theoretical and empirical literature has been used. In order to analyze data، path analyze was used. Findings showed that computer experience had direct and positive impact on computer implementation and also had direct and negative impact on computer anxiety، in other hand، organizational support had direct and negative impact on computer self efficacy، and in the same time had not direct and negative impact on computer anxiety. Also، computer self efficacy hadn’t any impact on computer anxiety and computer implementation، but computer anxiety had direct and negative impact on computer implementation. Furthermore، findings showed that only computer experience had indirect impact on computer implementation and this impact has been down by computer self efficacy. In other words، computer self efficacy had a mediator role between computer experience and computer implementation. Finally، the findings showed that the model has a good fitness with research data، and it can explain 20 percent of computer implementation variance.
خلاصه ماشینی:
علاوه بر این،نتایج حاکی از آن است تنها تجربه استفاده از رایانه اثر غیر مستقیمی بر
تحقیقات انجام شده نشان میدهد که خودکارآمدی رایانه با استفاده از تکنولوژیهای
مرتبط و پیشبینی کننده استفاده از رایانه در نظر گرفته شده است.
پژوهش حاضر بررسی نقش تجربه و حمایت سازمانی در پیشبینی استفاده از رایانه با در نظر
فرضیه اول:تجربه استفاده از رایانه اثر مثبتی بر خودکارآمدی رایانه دارد.
فرضیه دوم:تجربه استفاده از رایانه اثر منفی بر اضطراب رایانه دارد.
فرضیه سوم:حمایت سازمانی اثر مثبتی بر خودکارآمدی رایانه دارد.
فرضیه چهارم:حمایت سازمانی اثر منفی بر اضطراب رایانه دارد.
فرضیه یازدهم:حمایت سازمانی از طریق اضطراب رایانه غیر مستقیمی بر استفاده از
این پرسشنامه شامل 21 گویه میباشد که میزان آشنایی و تجربه کار با رایانه را
جدول 4:بارهای عاملی و واریانس برآورد شده سؤالهای مقیاس اضطراب رایانه
آزمون شدهی استفاده از رایانه نشان داده شده است.
اثر اضطراب رایانه بر استفاده از آن نیز منفی و در سطح 0/100 معنیدار
همچنین اثر مستقیم خودکارآمدی رایانه بر اضطراب رایانه و استفاده از آن معنیدار نمی
(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 7،فقط اثر غیر مستقیم از تجربه رایانه بر استفاده از رایانه در سطح 0/10
دارد و قادر است که 02 درصد از واریانس استفاده از رایانه را تبیین کند.
این اثر مستقیم حمایت سازمانی بر خودکارآمدی رایانه مثبت و معنادار است.
نتایج پژوهش نشان میدهد که تجربه رایانه نیز اثر مثبت معنیداری بر خودکارآمدی رایانه دارد.
اثر اضطراب رایانه بر استفاده از آن نیز،منفی و معنیدار است که با یافتههای چوا،چن و