چکیده:
هدف پژوهش حاضر آن است که مشخص نماید، آیا آزمون LAT، قدرت سنجش نگرش های اجتماعی ناآشکار را دارد یا خیر؟ آزمون تداعی ناآشکار (IAT)، یک آزمون رایانه ای است که برای سنجش غیر مستقیم نگرش ها مورد استفاده قرار می گیرد. در این آزمایش، سعی شده در یک نمونه ایرانی و با یک موضوع متفاوت، پایایی این آزمون مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن، با نتایج مقیاس های نگرش سنج آشکار مقایسه گردد. به همین منظور، ۲۴ دانشجوی مقطع لیسانس روان شناسی، به طور تصادفی انتخاب و با استفاده از آزمون IAT و سه مقیاس نگرش سنج آشکار، نگرش آنها نسبت به وضعیت هوشی دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد اندازه گیری شد. یافته ها با روش آلفای کرونباخ، ضریب هم بستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل واریانس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشانگر پایایی مطلوب برای آزمون IAT (۸۴/۰= a) بود. از سوی دیگر، با وجود هم بستگی بالا بین مقیاس های آشکار، هم بستگی ضعیفی بین مقیاس ناآشکار و مقیاس های آشکار وجود داشت. این پژوهش، علاوه بر تاکید بر مفید بودن آزمون IAT در سنجش نگرش های اجتماعی ناآشکار، احتمال وجود تفاوت در ساختارهای مورد سنجش مقیاس های آشکار و ناآشکار را به طور تجربی نشان می دهد.
The purpose of this research is to ascertain whether or not implicit association test (IAT) can measure indirect attitudes. Implicit association test (IAT) is a computer based experimental method within social psychology designed to measure indirect attitudes. It has been endeavored in this experiment, which is conducted on an Iranian sample with a different subject, to study the reliability of this test and to compare its results with those of explicit attitude measure. For this purpose, 24 undergraduate psychology students were selected randomly and IAT as well as 3 explicit attitude scales were used to measure their attitude to the IQ status of governmental and open university students. Data were analyzed with Cronbach's Alpha (a), Pearson correlation coefficient (r), independent test, and analysis of variance (ANOVA). Results showed that IAT expected reliability was (a = 0/84). On the other hand, despite high correlation between explicit scales, correlations between implicit and explicit scales were low. This research, while demonstrating the usefulness of IAT test in measuring implicit social attitudes, proposes the probability of differences in structures that were measured with implicit and explicit scales.
خلاصه ماشینی:
به همین منظور،42 دانشجوی مقطع لیسانس روانشناسی،بهطور تصادفی انتخاب و با استفاده از آزمون IAT و سه مقیاس نگرش سنج آشکار،نگرش آنها نسبت به وضعیت هوشی دانشجویان دانشگاههای دولتی و آزاد اندازهگیری شد.
این پژوهش،علاوه بر تأکید بر مفید بودن آزمون IAT در سنجش نگرشهای اجتماعی ناآشکار،احتمال وجود تفاوت در ساختارهای مورد سنجش مقیاسهای آشکار و ناآشکار را بهطور تجربی نشان میدهد.
آزمون تداعی ناآشکار از پنج بلوک تشکیل شده است: بلوک(1):در این بلوک که اولین تکلیف تمیز هدف-مفهوم تایید میشود،نام 01 دانشگاه دولتی(مانند:دولتی تهران،دولتی مشهد،دولتی تبریز و غیره)و نام 01 دانشگاه آزاد اسلامی(مانند:آزاد همدان،آزاد ارومیه،آزاد مشهد و غیره)به ترتیب در مقولههای دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد قرار گرفتند.
برای بررسی اثر«ترتیب ارائه ترکیبهای سازگار یا ناسازگار»(دانشجوی دولتی+ خوشایند،دانشجوی آزاد+خوشایند)،از تفاوت میانگین نهفتگی پاسخ در دو موقعیت سازگار و ناسازگار استفاده شده است(ناسازگار منهای سازگار).
مقایسه IAT با مقیاسهای آشکار نگرش سنج از شاخص اثر IAT میتوان بهعنوان اندازهای برای نشان دادن نگرشهای ناآشکار آزمودنیها در مورد موضوعهای تحت مطالعه،استفاده کرد؛به عبارت دیگر،عملکرد بهتر در موقعیت«دانشجوی دولتی+خوشایند»در مقایسه با موقعیت«دانشجوی آزاد+ خوشایند»،بیانگر وجود یک تداعی قوی بین تحصیل در دانشگاه دولتی و معانی خوشایند در مقایسه با تحصیل در دانشگاه آزاد و معانی خوشایند،است؛بنابراین،شاخص اثر IAT نشانگر نگرش مثبت به دانشگاه دولتی است تا دانشگاه آزاد.
همچنین تمامی مقادیر مقیاسهای آشکار و ناآشکار براساس نمرههای تفاوت نگرش نسبت به دانشجویان آزاد از دولتی محاسبه شده است.
همبستگیهای بین مقیاسهای نگرش آشکار و ناآشکار IAT) در جدول(2) نشان داده شده است.