چکیده:
هدف این پژوهش،بررسی رابطه بین ابعاد مختلف دینداری و هویت اخلاقی در دانشجویان دانشگاه اصفهان است.به همین منظور،در قالب یک طرح شبه آزمایشی و به وسیله روش نمونهگیری تصادفی،یک نمونه 78 نفری(41 نفر پسر و 37 نفر دختر)انتخاب شد و پرسشنامه هویت اخلاقی(آکوئینو،2002)و مقیاس سنجش دینداری(سراجزاده،1377) در اختیار آنها گذشته شد.پرسشنامه هویت اخلاقی،میزان تحول اخلاقی را در دو بعد نمادسازی و درونیسازی مشخص میکند.مقیاس سنجش دینداری که براساس نظریه چند بعدی دینداری گلاک و استارک تهیه شده است،چهار بعد دینداری شامل ابعاد اعتقادی، عاطفی(تجربهای)،پیامدی(کاربردی)و مناسکس را مورد بررسی قرار میدهد.نتایج این پژوهش نشان دهندهء عدم وجود تفاوت میان دو گروه زن و مرد براساس نمره هویت اخلاقی و دینداری است.همچنین دادهها بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار میان نمره کل هویت اخلاقی و دینداری است در هردو جنس و ارتباط میان زیر مقیاس نمادسازی و ابعاد مناسکی و پیامدی در زنان و زیر مقیاس درونی سازی و بعد اعتقادی در مردان بود.
The object of this research is to study the relationship between the different dimensions of religiosity and moral identity in students of Isfahan University. For this purpose, a quasi-experiment design was used and a sample of 78 members (41 males, 37 females) was selected by random sampling whereupon religiosity measure questionnaire (Aquino,2002) and moral identity scale (Serajzade, 1377) were given to them. Moral identity questionnaire ascertains the scale of moral development in the two aspects of symbolization and internalization. Religiosity measure questionnaire, which has been built on the base of Glock & Stark’s multi-dimensional religiosity theory, studies four aspects of religiosity including belief, sentiment (experimental), consequence (application) and ritual. The results suggest that there is no difference between male and female groups on the basis of moral identity and religiosity scores. Also, the results showed that there is a significant meaningful relationship between religiosity and moral identity total scores of both the sexes. Also there are significant correlations between the sub-scales of symbolization, application and ritual in females and the sub-scales of internalization and belief in males.
خلاصه ماشینی:
همچنین دادهها بیانگر وجود رابطه مثبت و معنادار میان نمره کل هویت اخلاقی و دینداری است در هردو جنس و ارتباط میان زیر مقیاس نمادسازی و ابعاد مناسکی و پیامدی در زنان و زیر مقیاس درونی سازی و بعد اعتقادی در مردان بود.
آیا بین ابعاد مختلف دینداری و زیر مقیاسهای هویت اخلاقی رابطه وجود دارد؟ روش جامعه آماری و روش نمونهگیری:جامعه آماری این پژوهش،تمامی دانشجویان دانشگاه اصفهان است.
ابزار پژوهش:در این پژوهش،از دو پرسشنامه هویت اخلاقی و مقیاس سنجش دینداری برای سنجش ابعاد چندگانه دینداری استفاده شده است.
جدول(4):نتایج آزمون همبستگی زیر مقیاسهای ابعاد مختلف دینداری هویت اخلاقی در زنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول(4)آمده است،نمره کل هویت اخلاقی با نمره کل دینداری و زیر مقیاسهای پیامدی و مناسکی رابطه مثبت و معناداری دارد.
جدول(5):نتایج آزمون همبستگی زیر مقیاسهای ابعاد مختلف دینداری و هویت اخلاقی در مردان (به تصویر صفحه مراجعه شود) در گروه مردان نیز نمره کل هویت اخلاقی رابطه مثبت معناداری با نمره کل دینداری و زیر مقیاس اعتقادی دارد.
با توجه به اینکه در ایران دربارهء هویت اخلاقی،هیچ نوع آزمون محقق ساخته یا ترجمه شده وجود ندارد؛بنابراین،پژوهشگران این تحقیق،مجبور به بررسی و ترجمه آزمون هویت اخلاقی آکوئینو شدند که در ان سازههای اخلاقی و نه سازههای اخلاق اسلامی مورد سنجش قرار گرفته است.
این نتایج نشان میدهد که اولا هویت اخلاقی به عنوان یک عامل اساسی و مهم با دینداری رابطه داشته و بهطور کلی،هر چقدر هویت اخلاقی در سطح بالاتری باشد،فرد نیز از نظر دینداری در سطح بالاتری قرار دارد.
در گروه مردان نیز نمره کل هویت اخلاقی رابطه مثبت معناداری با نمره کل دینداری و زیر مقیاس اعتقادی نشان میدهد.