خلاصه ماشینی:
"این مسئله آنها را در برابر آنارشیستهاییچون«باکونین»قرار میداد که پایان کار را افتادن در دامدولت دیکتاتورمنش بوروکراتیک میدانستند؛باوجوداین مارکس و انگلس هنوز از انقلابیگری حرفهای دفاعنمیکردند(یا نمیتوانستند بکنند)در حالی که لنین این کار راکرد؛زیرا همچون بعضی دیگر از مارکسیستهای کشورهاینیمه صنعتی معتقد بود که جنبش کارگری ابتدا فقط برایبه دست آوردن مطالبات اقتصادی میکوشد،اما باید هرچهبیشتر به سوی حداکثری کردن مطالبات خود برود تا بتواندنظام سرمایهداری را سرنگون کند و به نظام سوسیالیستیبرسد؛در این حال گروههای چپ در آلمان،که پس از بریتانیاصنعتیترین کشور اروپا بود،معتقد بودند که اگر جنبشکارگری به سوی مطالبات سیاسی برود،منافع قدرت سیاسیحاصل از جنبش،به عدهای بورژوا که سرکردگی جنبش رادر دست دارند میرسد و به جای دیکتاتوری پرولتاریا،باردیگر دیکتاتوری بوروکراتیک ظهور میکند.
این امر از آن لحاظ اهمیت دارد که ما راهرچه بیشتر نسبت به این امر واقف میکند که جنبشهایدانشجویی،همچون تمامی جنبشهای اجتماعی،هموارهدارای دو موقعیت در برابر خود هستند که به شدت در تناقضبا یکدیگر قرار دارند:یکی موقعیت تحولدهنده و عمل کردنمانند عامل تغییر و شتابدهنده به آن و حتی تثبیت تغییراجتماعی به سود عموم فعالان اجتماعی،و دیگری درستمانند عامل دستکاری شدۀ قدرت سیاسی برای بازتولیدنمادین و نمایشی آن.
موقعیت گذشته هیچگاهتکرار نمیشود مگر در قالب کلان نهادهاییکه در وضع جدید میتوانند باز تفسیر وبازتولید شوند جنبشهای دانشجویی،همچون تمامی جنبشهای اجتماعی،همواره دارای موقعیتدر برابر خود هستند که به شدت در تناقض با یکدیگر قرار دارند:یکی موقعیت تحولدهنده وعمل کردن مانند عامل تغییر و شتابدهنده به آن و حتی تثبیت تغییر اجتماعی به سود عموم فعالاناجتماعی،و دیگری درست مانند عامل دستکاری شدۀ قدرت سیاسی برای بازتولید نمادین و نمایشی آن&%08834NMZG088G%"