چکیده:
انسان،موجودنی مدنی الطبع نامیده شده و همواره با همنوعان خود در ارتباط بوده است.این نیاز انسانها به یکدیگر، سبب به وجود آمدن اجتماعات انسانی به شمار میرود که به اشکال،اندازهها و کارکردهای مختلف از آغاز تمدن بشری وجود داشته و در ادوار زندگی انسانها متحول و متطور گشته است.شاید کوچکترین و در عین حال قدیمیترین و استوارترین اجتماع انسانی،خانواده باشد.اجتماعات خویشاوندی،و گروههای دوستی نیز از جمله کهنترین اجتماعات شمرده میشوند. در دورههای گوناگون تمدن،بشر از وسایل گوناگون برای تسهیل روابط خویش سود میجسته که گونههای مختلف نوشتن یا دود آتش،از جمله وسایل ارتباطی قدیمی بوده و تلگراف،تلفن،رادیو،تلوزیون،ماهواره و اینترنت،ماهواره و اینترنت،از وسایل ارتباطی جدیدند.این وسایل پیشرفته،تغییراتی اساسی در تعامل انسانها به وجود آورده است؛به گونهای که اجتماعاتی با استفاده از این فناوریها شکل گرفته که از اجتماعات واقعی انسانها مستقلاند.پایگاههای شبکه اجتماعیای که در فضای اینترنت شکل گرفته،از همین دست است.در این مجال،به بررسی سیر تطور شبکههای اجتماعی اینترنت خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
جوامع مجازی که اعضای این شبکه ایجاد کرده بودند،خدمتی بسیار جدید بود و ویژگیهای به کار رفته در آن،سرلوحهای برای شبکههای اجتماعی شد که بعدها شکل گرفت.
61 دوره رونق اینترنت(دوران بلوغ شبکههای اجتماعی) با عمومیت یافتن اینترنت در سال 0991 پایگاههای گوناگون راهاندازی شدند،اینترنت وارد عرصه زندگی عمومی مردم شد و پایگاههای تجاری،دانشگاهی آموزشی،در سراسر وب رواج یافت؛ اما نخستین پایگاه شبکه اجتماعی در معنای مدرن آن در سال 5991 ایجاد شد.
رویکرد این پایگاه بسیار موفقیتآمیز بود و اکنون نیز با 04 میلیون کاربر جایگاه بسیار خوبی در میان پایگاههای مشابه دارد؛ به گونهای که بنا به رأی پایگاه آماری نیلسون آنلاین91پایگاه همکلاسی در سال 8002 رتبه سوم را در میان شبکههای اجتماعی از نظر بازدید ماهانه کسب کرد.
در این پایگاه شبکه اجتماعی اعضا میتوانستند دسترسی مستقیم به صفحه شخصی افراد داشته باشند و همین امر این نگرانی را در پی داشت که اشخاص بتوانند اعضای دیگر را به منزله دوست برگزینند و به نوشتهها و تنظیمات مدیریتی شخصی آنها دسترسی یابند.
این پایگاه شبکه اجتماعی به منظور مرتبط کردن شرکتهای تجاری،به ویژه شرکتهای تازهتأسیس طراحی شده بود و گفته شده است که بیش از پانصد هزار عضو از 002 کشور جهان دارد.
شبکه اجتماعی متخصصان ایران،یو 4293نیز از دیگر شبکههای اجتماعی فارسیزبانان است که به اعضای خود در معرفی خدمات،یافتن مشتری و ایجاد روابط حرفهای با دیگر اعضا کمک میکند.
اعضای این شبکه اجتماعی میتوانند در آن دوستان جدید مخصوصا در میان فارسیزبانهای داخل و خارج از کشور بیایید و با آنها در تماس باشند و اطلاعات خود را با آنها به اشتراک بگذارند.