چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین ادراک معلمان از ساختار سازمانی با سطح استرس شغلی آنان در مدارس متوسطهی شهر اصفهان بود.پژوهش به روش توصیفی-همبستگی انجام شده است.جامعهی آماری پژوهش کلیه دبیران شاغل به تدریس در مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 3856 بودهاند.حجم نمونه 356 نفر برآورد گردید و به صورت شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای متناسب با حجم انتخاب شد.برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی ساختار سازمانی مرکب از سه مولفه پیچیدگی،رسمیت و تمرکز و پرسشنامهی استرس شغلی استاندارد تعدیل یافته کریاکو وساتکلیف(1987)استفاده گردیده است.پایایی پرسشنامهها به ترتیب مطابق با ضریب آلفای کرانباخ 0/94 و 0/90 محاسبه شد.دادههای گردآوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون ورگریسون گام به گام استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان داد که بین دو بعد رسمیت و پیچیدگی در ساختار سازمانی مدارس،با استرس شغی دبیران رابطه وجود دارد.اما بین تمرکز در ساختار سازمانی مدارس با استرس شغلی دبیران رابطه معناداری وجود ندارد.نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که رسمیت،تمرکز،پیچیدگی به ترتیب پیشبینی کنندههای معناداری برای استرس شغلی هستند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج مطالعات دانشگاه ناتینگهام(3002)نشان داد که استرس شغلی3در درجه اول به طراحی سازمانها و مدیریت محیطهای کاری بستگی دارد و ادعا میکنند هر چند عوامل فردی یا شخصی هم ممکن است باعث -------------- (1)- organizational structre (2)- IvancevichMatteson (3)- job stress ایجاد استرس شغلی شوند اما سازمانها باید برای جلوگیری از افزایش استرس،سیستمهای خود را به صورت مناسبی طراحی و مدیریت کنند و آنها را بهبود ببخشند(به نقل از کینگ1،8831).
از آنجا که اعضای سازمان ویژگیهای ساختاری مشترکی دارند، درکهای مشترکی پیدا میکنند که جو سازمانی را شکل میدهد(به نقل از ناظم،7831:171)نظری متوسط شهر کرد»به این نتیجه رسید که:بین ساختار مدارس شهرکرد از نظر پیچیدگی، تمرکز،رسمیت با فرسودگی شغلی دبیران رابطه معنادار وجود نداشته است.
متغیرهای خارج از معادله (به تصویر صفحه مراجعه شود) پس طبق نتایج بدست آمده از جدول 4 میتوان برای استرس شغلی با توجه به مولفههای ساختار سازمانی مدل رگرسیونی به قرار زیر در نظر گرفت: (پیچیدگی)0/791+(تمرکز)0/762+(رسمیت)0/625-استرس شغلی بحث و نتیجهگیری یافتههایی پژوهش حاضر نشان داد که بین رسمیت در ساختار سازمانی با استرس شغلی دبیران رابطه معنادار وجود دارد.
انبوهی از کارها که گاها بدون برنامه و نظرخواهی در یک محدوده زمانی خاص بر فرد تحمیل میشود شرایط استرسزایی فراهم میآورد یافتهی دیگر پژوهش حاضر نشان داد که از بین ابعاد سه گانه ساختار سازمانی در مرحله اول بعد رسمیت بهترین پیشبینی کنندهی استرس شغلی بود و دو متغیرها دیگر به ترتیب تمرکز و پیچیدگی بیرون از معادله قرار گرفتند در مرحله دوم نیز ابعاد رسمیت و تمرکز وارد مدل شدند و بالاخره در مرحله سوم هر سه متغیر داخل مدل شدند و هر کدام مقداری از واریانس استرس شغلی را تبیین نمودند."