چکیده:
هت،جادهسازی و بهرهبرداری،فاصله از گسل،عمق ریشهدوانی و ویژگیهای مکانیکی خاک در تابع تشخیص پدیدهء لغزش مؤثر بوده و باید در برنامهریزی و مدیریت طرحهای جنگلداری بیشتر مورد توجه قرار گیرند.در پایان با توجه به نتایج این تحقیق پیشنهاد میشود از جنگلهای تکگونهای با ریشهدوانی سطحی و نیز بهرهبرداری در مناطق دارای خاکرسی با چسبندگی و پلاستیسیته بالا و بدون توانایی انبساط خودداری شود.
خلاصه ماشینی:
"مجلهء محیطشناسی،سال سی و چهارم،شمارهء 64،تابستان 78،صفحهء 93-64 بررسی لغزش در اراضی جنگلی گیلان و ارائه تابع تشخیص لغزش در سازند و بهرهبرداری جنگل عادل کاظمی طلاکویی1،بهرام امیری2،*بهروز رسولی2،محمدباقر رفعتی3 -------------- (1)-کارشناسی ارشد جنگلداری،اداره کل منابع طبیعی گیلان (2)-دانشجوی دکترای علوم مرتع دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران (3)-رئیس اداره ارزیابی و GIS آبخیزداری سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تاریخ دریافت:58/5/3 تاریخ پذیرش:68/11/32 چکیده زمین لغزش یکی از پدیدههای طبیعی است و زمانی که از فعالیتهای انسانی تأثیر پذیرد،پدیدهای خطرناک است.
استان گیلان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و زمینشناسی و توپوگرافی همواره یکی از نقاط بحرانی و کانونی زمینلغزه در کشور بوده و با توجه به سطح جنگلهای این استان که بیش از یک سوم سطح آن را شامل میشود لزوم توجه و بررسی لغزش در این اراضی استان با توجه به سابقه کم تحقیق در اراضی جنگلی به عنوان منابع تأمین چوب،تفرج،آب و تضمینکنندهء توسعهء پایدار اراضی جلگهای گیلان همواره مورد توجه بودهاند و حفظ و بهرهبرداری اصولی آنها ضروری است.
Montgomery و همکاران(0002)نیز نقش قطع درختان و بهرهبرداری از جنگل را روی لغزش بررسی کرد و با کنترل توپوگرافی مناطق با لغزشهای کمعمق و ترکیب کردن اراضی یکسان از این نظر مدلی براساس اطلاعات رقومی زمین ارائه کرد که نشان داد لغزشها در شیبها و مناطقی با توپوگرافی ناهمگون روی میدهند.
با در نظر گرفتن چنین پیشینه مطالعات در این تحقیق سعی شد با بررسی اراضی جنگلی در استان گیلان بتوان ضمن ارائه یک رابطهء منطقی نقش تغییرات ایجاد شده در این اراضی اعم از جادهسازی و بهرهبرداری را در کاهش یا افزایش ناپایداری شیبها و وقوع لغزش مشخص کرده و عوامل اصلی را شناسایی کرد."