خلاصه ماشینی:
"سپس دکتر وطندوست خلاصهای از کتاب دو رویه تمدن بورژوازی غرب را بیان کردند و این سؤال را مطرح نمودند که فلاسفه غرب از جمله راسل بیان میکنند که تمدن اسلام نقش واسطهگری بین یونان باستان و تمدن جدید غرب را داشته است و صرفا انتقالدهنده است و کاری بیش از آن انجام نداده آیا این صحیح است؟دکتر دینانی در پاسخ،این گفته را رد نمودند و بیان کردند و مسلمانان فلسفه یونان را فراگرفتند ولی در آن حد متوقف نشدند بلکه افقهای جدیدی را بر آن گشودند و مسایل زیادی به آن افزودند.
ایشان گستردگی زمانی که مؤلف به بررسی آن پرداخته را یکی از مشکلات عمده کتاب دانستند و اضافه کردند که اصلا دو روی سکهای وجود ندارد که مرحوم حائری قائل شده است و آنچه که از غرب تراوش میکند جزء ذات آن است.
سپس دکتر احمدی کار دکتر حائری را در تاریخ با کار دکتر حمید عنایت در علومسیاسی مقایسه کردند و افزودند که کار حائری از نظر تاریخی بسیار دقیق است و چون کتاب یک بافت نظری دارد لذا به ناچار محدوده زمانی را گسترش داده است تا دیدگاه خود را ثابت کند.
دکتر ترابینژاد اضافه کرد درست است که غرب بردهداری را به ابعاد بیسابقه در جهان رساند اما باز اولین کسانی که بردهداری را منع کردند خود غربیها بودند.
دومین سخنران این نشست دکتر مسعود مرادی از دانشگاه سیستان و بلوچستان بود که تحت عنوان«مقدمهای بر روششناسی تاریخی دکتر حائری براساس نگاه وی به تحولات قرون جدید اروپا» سخنرانی کردند ایشان اظهار داشتند:تاریخ همان چیزی است که در زندگی بشر اتفاق میافتد."