Skip to main content
فهرست مقالات

تغلیظ دیه و جنایت عمده در ماه های حرام

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : تغلیظ دیه و جنایت عمد، تغلیظ، دیه، قتل، جنایت، ماههای حرام، حرم مکه، روایت، عمد، فقها

خلاصه ماشینی:

"لذا-در اینجا-مسائل متعددی مطرح است که پاسخ هر یک باید روشن شود: اولا چرا تغلیظ که نوعی تشدید در سخت‌گیری است،شامل قتل خطا-که تقصیری در کار نیست-نیز بشود؟ ثانیا اگر این سخت‌گیری،برای حفظ حرمت ماههای حرام و حرم مکه است،چرا مخصوص قتل نفس باشد،و شامل قطع اعضا و جراحات نگردد؟ ثالثا آیا حرم مکه نیز؛گذشته از دیگر مشاهد مشرفه حکم ماههای حرام را دارد؟ پیش از پرداختن به جواب مسائل یاد شده،لازم است روایات مربوطه بررسی شود: روایت اول: رومی ثقة الاسلام الکلینی عن علی بن ابراهیم القمی،عن محمد بن عیسی بن عبید، عن یونس بن عبد الرحمان،عن کلیب بن معاویة الاسدی،قال:«سألت ابا عبد الله، علیه السلام،عن الرجل یقتل فی الشهر الحرام،مادیة؟قال دیة و ثلث1». چون مسألۀ تغلظ دیه، در ماههای حرام و حرم مکة،از نظر فقها یکسان است،و هر دو مسأله را از یک باب گرفته‌اند؛نمی‌توان تصور نمود که مورد حدیث مخصوص حرم است و با ماههای حرام ربطی ندارد!و اساسا کسی از فقها برای قتل خطا فتوا به کفارۀ جمع نداده؛گرچه قتل در حرم رخ داده باشد11. تصریح این بزرگان به نبودن نص،با در دسترس بودن کتاب کافی برای همه،دلیل محقق،علیه الرحمه،در شرایع الاسلام فرموده است: «اگر شخصی کسی را در ماههای حرام-رجب،ذو القعده، ذو الحجة،محرم-بکشد،یک سوم بر مقدار دیه افزوده می‌شود... به خوبی می‌توان استظهار نمود که مناط و ملاک واقعی حکم به تغلیظ،هتک حرمت اشهر حرم است،که مطلق خونریزی در آن ممنوع شده،و صرفا حفظ حرمت این ماهها در خودداری از قتل نفس نیست،بلکه هرگونه جنایت عدوانی که منجر به خونریزی شود،هتک حریم ماههای حرام است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.