چکیده:
طرح نظریهء سرمایهء اجتماعی تأملی مجدد در نقش تأثیر اجتماع و تشکلهای جامعهمحور در تحقق توسعه به ویژه توسعهء پایدار و همهجانبه است.در این چارچوب،مقالهء حاضر تلاش دارد تا نقش کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای شهر تهران در تقویت سرمایهء اجتماعی دانشجویان و تأثیر آن در گسترش هنجارهای مدنی و کاهش رفتارهای انحرافی در بین دانشجویان را مورد سنجش قرار دهد.برای سنجش مفهوم سرمایهء اجتماعی از چارچوب نظری پاتنام استفاده شده است.در این چارچوب شبکهء روابط،اعتماد و همیاری مؤلفههای اصلی سرمایهء اجتماعی را تشکیل میدهند.روش تحقیق در این پژوهش روش پیمایش است که با استفاده از تکنیک پرسشنامه به اجرا درآمده است.نتایج پژوهش نشان میدهد درحالیکه سرمایهء اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران(به عنوان گروه کنترل)و فعالین کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای از حد متوسط تجاوز نمیکند اما سرمایهء اجتماعی اعضای کانونهای فرهنگی و هنری بیشتر از سرمایهء اجتماعی دانشجویان دانشگاه تهران است.نتایج همچنین بیانگر تأثیر مستقیم سرمایهء اجتماعی بر تقویت رفتارهای مدنی کاهش رفتارهای انحرافی است.
خلاصه ماشینی:
در این چارچوب،مقالهء حاضر تلاش دارد تا نقش کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاههای شهر تهران در تقویت سرمایهء اجتماعی دانشجویان و تأثیر آن در گسترش هنجارهای مدنی و کاهش رفتارهای انحرافی در بین دانشجویان را مورد سنجش قرار دهد.
در مقالهء حاضر به بررسی نقش کانونهای فرهنگی و هنری به مثابهء انجمنهای مدنی دانشگاهی در بازتولید و تقویت سرمایهء اجتماعی دانشجویان و توانایی این تشکلها در غلبه بر فقدان یا ضعف کنش جمعی در دانشگاهها-به عنوان بخشی از جامعهء ایران-پرداخته شده است.
در مورد کانونهای فرهنگی و هنری میتوان گفت اعضای کانونها به دلیل عضویت در کانون از سرمایهء اجتماعی برخوردارند اما همین عضویت امکانها و زمینههای بیشتری را برای تقویت شبکههای ارتباطی آنها و در نتیجه افزایش اعتماد اجتماعی و همیاری اجتماعی فراهم میسازد.
در این پژوهش همچنین تأثیر سرمایهء اجتماعی عامهء دانشجویان و اعضای اصلی کانونهای فرهنگی بر تقویت رفتارها و نگرشهای مدنی آنها(به عنوان پیامد ایجابی سرمایهء اجتماعی)و بر کاهش رفتارهای انحرافی آنها(به عنوان پیامد سلبی سرمایهء اجتماعی)بررسی میشود.
ابتدا متغیرهای زمینهای به تفکیک عامهء دانشجویان و اعضای کانونهای فرهنگی و هنری توصیف شده و سپس به بررسی میزان سرمایهء اجتماعی این دو گروه براساس شاخصها -------------- (1).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول 6 بیانگر این است که در دو مؤلفهء شبکهء روابط و اعتماد اجتماعی بین اعضای کانونها و عامهء دانشجویان تفاوت معنیدار وجود دارد و در هر دو مورد اعضای کانونها از میانگین بالاتری برخوردارند.
اعتماد اجتماعی بروندانشگاهی:جدول 8 معرفهای این شاخص را به طور مقایسهای در بین اعضای کانونها و عامهء دانشجویان مورد مقایسه قرار میدهد.