چکیده:
در سالهای اخیر، انتقال دانش و فناوری به عنـوان یکـی از کارکردهـای اصـیل دانشـگاهها در کشـورهای پیشرفته تلقی شده است که پیامد اصلی آن ایجاد فرصتهای بهتر در تامین مالی اعتبارات مورد نیاز به ویژه از منابع غیردولتی است . در کشور ما نیز دانشگاههای صنعتی به دلیل ماهیت و توانمنـدیهای موجـود و بـالقوه خود از زمینه های مناسب تری برای رشد مقوله تجاریسازی برخوردارند. از این رو، شناخت و بررسی رابطه بین مولفه های عملکردی موثر بر تجاریسازی تحقیقات با تنوعبخشی منابع درآمدی دانشگاهها در این مقالـه مورد توجه قرار گرفته است . در این پژوهش با استفاده از آمار و دادههـای موجـود، مـدل رگرسـیون تـابع درآمدی دانشگاهها بر اساس مولفه های عملکرد پژوهشی آنان برآورد شده است . تحلیل دادهها نشان می دهـد که متغیرهایی همچون میزان مقالات منتشر شده در نشریات و کنفرانسهای خارجی ، قراردادهای مشـترک بـا صنایع و نیز رساله های دانشجویان تحصیلات تکمیلی رابطه معناداری با درآمد اختصاصی دارنـد کـه نتـایج به دست آمده با مطالعات جهانی همسوست . بنابراین ، ضرورت دارد دانشگاهها در کوتاه مدت بـه گسـترش × مسئول مکاتبات : yahoo.com@Hashemnia_Sh٢٨٧٧ دریافت مقاله : ١٣٨٧/٩/٦ پذیرش مقاله : ١٣٨٨/٣/١٣ قراردادهای مشترک توجه جدیتری داشته باشند و در افق کلان به ایجاد روابط پایدارتر با شـبکه تجـاری و تعیین جایگاه و سهم درآمدی اعضای هیئت علمی اقدام کنند.
خلاصه ماشینی:
محققاني نظير بلک من و سيگل (١٩٩٢ ,Blackman and Segal) و دورسباي و کمپ (٢٠٠٢ ,Thursby and Kemp) معتقدند که وجود عواملي همچون اعمال فشار بر دانشگاهها به منظور افزايش تأمين مالي موجب شد تا آنها فعاليتهاي تحقيقاتي نوآورانه خود را از طريق تجاريسازي تحقيقات و مشارکت با صنعت به عنوان ابزاري براي تنوعبخشي منابع 1.
در واقع ، سؤال اصلي اين است که ميزان افزايش درآمد اختصاصي هر دانشگاه به عنوان نمادي از تنوعبخشي منابع مالي با کدام يک از متغيرهاي عملکرد پژوهشـي يـا عوامـل مـؤثر در فراينـد تجاريسازي دانشگاهها مي تواند ارتباط معنادار داشته باشد؛ به عبارت ديگـر، کـدام يـک از ايـن متغيرها مي توانند شاخص مناسب تـري بـراي نشـان دادن ظرفيـت درآمـد اختصاصـي ناشـي از تحقيقات دانشگاهي باشند.
از آنجايي که دانشگاه به مثابه بنگاه اقتصادي عمل مي کند که از طريق عرضه خدمات آموزشي و پژوهشي خود به ويژه انتقال فناوري در رويکرد تجاري سازي به دنبال کسب منابع درآمدي جديد است ، اين توانايي دانشگاه مي تواند تابعي از ظرفيت پژوهشي و نقش آفرينان اصـلي آن؛ يعني اعضاي هيئت علمي (FM)، به علاوه ستاندههـاي آن از جملـه تعـداد ثبـت اختراعـات (PAT)، صدورپروانه هاي بهرهبرداري (LIC)، انعقاد پروژههاي تحقيقـاتي مشـترک (JVP)، تعداد رساله هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي (TH) و نيز ايجاد فرصتهاي بـالقوه بـه دنبـال مقالات چاپ شده (PP) در نشريات معتبر و کنفرانسهاي جهاني باشد.