چکیده:
(نسخه 15)بر دادههای به دست آمده اعمال گردید و نتایج بررسی شد.نتایج حاکی از آن بود که گنجاندن آشکار راهبردهای یادگیری درون کتب درسی زبان در بهبود میزان فراگیری زبانآموزان مؤثر است؛ بنابراین بهکارگیری آنها در تهیه،تدوین و تألیف کتب درسی امری معقول و ضروری به نظر میرسد. شکی نیست که در آموزش،«چگونه بیاموزیم؟»به اندازه«چه بیاموزیم؟»اهمیت دارد. احتمالا راهبردهای یادگیری پاسخی مناسب به سؤال«چگونه بیاموزیم؟»باشد. تحقیقات وسیع مؤثر بودن راهبردهای یادگیری زبان رانشان داده است و به اندازه کافی مدارک تحقیقاتی دال بر این ادعا وجود دارد.علیرغم این،متأسفانه مسئله موردنظر اغلب مورد غفلت واقع میشود و مراکز آموزشی عمدتا به آن توجه نمیکنند.کتب درسی،هنوز به عنوان رضایتبخشترین شکل ارائه مواد درسی،ابزار مناسب آموزش راهبردهای یادگیری است؛اما کمبود در این زمینه پرواضح است.نگاهی گذرا به کتب متنوع منتشر شده و موجود در بازار به وضوح نشان میدهد که«چگونه تدریس کنیم؟» برای این کتب فراهم شده است،اما بهندرت(اگر باشد)کتابی میتوان یافت که «چگونه بیاموزیم؟»را دربرداشته باشد.تحقیقی جامع بر تأثیر راهبردهای یادگیری در کتب درسی زبان بر میزان فراگیری زبانآموزان صورت نگرفته است.تحقیق حاضر بر آن است که با به کارگیری راهبردهای یادگیری درون کتب درسی،مؤثر بودن این کار سخن سمت،شماره 21،بهار 1388،ص 92-111
خلاصه ماشینی:
"آزمون بسندگی زبان به جهت سنجش دانش زبانی زبانآموزان،پرسشنامه راهبردهای یادگیری (SILL) برای اطلاع از میزان آشنایی زبانآموزان با راهبردهای یادگیری،کتابچه محقق ساخته به عنوان ماده درسی دوره آموزشی،و آزمون عملکرد پایان دوره آموزشی به منظور ارزیابی میزان فراگیری زبانآموزان از کتابچه و دوره آموزشی،از ابزارهاییاند که در این تحقیق به کار رفتند.
با چنین ایدهای،محقق بر آن شد تا راهبردهای یادگیری را به صورت آشکار در کتب درسی بگنجاند تا ببیند آیا این کار به مؤثر کردن کتب درسی زبان منجر میشود و به دستاورد بهتر یادگیرندگان میانجامد و آیا احتمال فراگیری بهتر فراهم میشود؟ اهمیت تحقیق چنانکه تاملینسون (Tomlinson,1998) بیان میدارد:«باید تلاشهایمان را در کشف اطلاعات پایا و موثق در زمینه نوع مواد درسی که مدرسان و زبانآموزان از آنها استفاده میکنند،به کار گیریم و نیز اگر واقعا برآنیم تا دریابیم چگونه میتوان مواد درسی یادگیری زبان را مؤثرتر و برانگیزندهتر کرد،باید دست به نوآوری زنیم و تجربه کسب کنیم».
جدول 8 آزمون T مستقل برای آزمایش 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 9 آزمون T جفتشده برای آزمایش 2 (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 01 آزمون T مستقل برای آزمایش 3 (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتیجهگیری هدف تحقیق حاضر تأثیر راهبردهای یادگیری در کتب درسی زبان را بررسی کرد تا دریابد آیا این کار منجر به فراگیری بهتر زبانآموزان میشود؟یافتههای به دست آمده از آزمونهای بسندگی زبان نشان داد که انحراف از معیارها آنقدر بالا نبودند که شرکتکنندگان آن را ناهمگون تلقی کنند؛یعنی نتایج این تحقیق تحت تأثیر عامل شرکتکنندگان ناهمگون از نظر دانش زبانی نبوده است."